Asigurări
10 ani de asigurări în ECE
Autor:Daniela GETU
Marti, 22 Ianuarie 2019
Odată cu publicarea XPRIMM Insurance Report FY2017, în această primăvară, baza de date statistice de asigurări pentru regiunea Europei Centralei și de Est gestionată de XPRIMM a reunit o serie completă de date pentru 10 ani, începând cu anul 2008. Acoperind o perioadă frământată din istoria recentă a piețelor financiare din regiune, această colecție de date ne-a permis să aruncăm o privire asupra evoluției piețelor de asigurări ECE din ultimii 10 ani.

În 2008, anul începând cu care deținem date, cele 17 piețe de asigurări monitorizate în cadrul regiunii ECE totalizau subscrieri în valoare de 33,88 miliarde euro. Un deceniu mai târziu, după ce traversase două valuri succesive ale crizei financiare, precum și un volum substanțial de schimbări legislative, piața ECE totaliza prime brute subscrise de 36,12 miliarde euro, consemnând o creștere totală de circa 6,6%. Între aceste două „repere temporale”, piața regională a înregistrat o serie de oscilații, însumând trendurile manifestate în piețele naționale, în parte ca rezultat a influenței exercitate de mediul macroeconomic, în parte ca efect al unor schimbări legislative, de regim fiscal etc.

O primă privire asupra evoluției subscrierilor în regiune ne arată că primii ani ai deceniului în discuție au fost puternic marcați de volatilitatea indusă de criza financiară, toate oscilațiile importante din perioada 2008 – 2012, precum și ușorul declin din următorii doi ani fiind generate în principal de segmentul asigurărilor de viață, în particular de piața de specialitate poloneză. După 2015, piața a luat un trend ascendent, în stabilirea căruia asigurările generale, în particular segmentul auto, au avut cea mai importantă contribuție. Polonia este cea mai mare piață din regiune, cu o pondere în volumul total de prime subscrise care a oscilat în permanență în jurul valorii de 40%. Ea este totodată singura piață din regiune în care asigurările de viață reprezintă mai bine de jumătate din volumul afacerilor cu asigurări, contribuind astfel la subscrierile regionale cu circa o cincime din volumul total. Astfel, după o creștere accelerată în anii precedenți, datorată în parte și folosirii asigurărilor de viață – în special a produselor de asigurare de grup –, ca instrument de optimizare fiscală, în 2009, pe fondul crizei financiare și a unor modificări în legislația fiscală poloneză, segmentul asigurărilor de viață s-a confruntat cu o scădere drastică a volumului de subscrieri, cu circa 21%. Anii următori au adus o serie de oscilații de mai mică amplitudine, în care cele două vârfuri de creștere s-au datorat în special popularității în creștere a produselor unit-linked. Toate aceste oscilații care au condus, per ansamblu, la un trend negativ s-au repercutat și asupra rezultatului de ansamblu al pieței de asigurări ECE, care a urmat un parcurs aproape identic până în urmă cu doi ani. După ani de stagnare, segmentul asigurărilor generale a intrat în ultimii doi ani pe un curs ascendent, înregistrând rate de creștere agregate dublu-digit, reușind să compenseze pierderea de volum din segmentul asigurărilor de viață.



Asigurările auto – un trend setter

În pofida unor ușoare oscilații negative în primii ani, segmentul asigurărilor generale a menținut pentru primii opt ani din deceniu un curs stabil, chiar ușor crescător, după care a marcat o relansare vizibilă. Factorul cu rol determinant în stabilirea acestui parcurs au fost asigurările auto, în special clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă față de terți, RCA.

În portofoliul regional de asigurări generale, asigurările de proprietate (clasele VIII și IX, asigurări de incendiu și asigurări pentru daune la proprietate) și-au păstrat o pondere aproape neschimbată de-a lungul anilor, oscilând apropierea valorii de 20%. Per total, în intervalul 2008-2017, asigurările de proprietate au înregistrat o creștere totală de circa 36%, atingând la finele anului 2017 un volum total al PBS de circa 4,57 miliarde euro. Polonia și Cehia au înregistrat cele mai spectaculoase evoluții pe segmentul property, constituind principalele surse ale creșterii de ansamblu: în timp ce piața de specialitate cehă a crescut cu circa 45%, în Polonia volumul PBS pentru acest segment al asigurărilor generale a fost de peste 86%.

Asigurările auto reprezintă liniile de business cu cea mai consistentă prezență în portofoliul de asigurări generale al regiunii: de-a lungul întregului deceniu ele și-au menținut o cotă de 50% - 55% din primele subscrise pentru asigurări generale, reprezentând totodată circa o treime din volumul total de prime subscrise. În 2008, ultimul an care a precedat instalării crizei financiare, clasele de asigurări CASCO și RCA aveau, la nivelul regiunii, ponderi comparabile în portofoliul de asigurări generale (25,6% pentru CASCO și 29,9% RCA). Atât clasa CASCO, cât și cea a asigurărilor RCA au fost afectate de perioada de criză. Totuși, efectele au îmbrăcat o serie de diferențe. Reducerea masivă a vânzărilor de autovehicule a afectat cel mai puternic volumul de afaceri pe clasa CASCO, dependentă în foarte mare măsură de vânzările de autovehicule noi, finanțate prin contracte de leasing sau împrumut bancar. În perioada 2008 – 2014, pe măsură ce contractele de finanțare încheiate până în 2008 au expirat, fără a mai fi înlocuite de un număr comparabil de noi vânzări, subscrierile pe clasa CASCO au înregistrat o scădere progresivă de aproape 9%. După 2014, odată cu relansarea vânzărilor de autovehicule, volumul PBS a început să crească, abia în 2017 reușind să atingă și chiar să depășească ușor nivelul din 2008 (PBS în 2017, 4,65 miliarde euro). Între piețele CASCO de dimensiuni relevante din ECE, Polonia și Cehia par să fi fost cel mai puțin afectate, cel puțin în primă instanță, dat fiind că în aceste țări și impactul crizei asupra veniturilor firmelor și populației a fost unul mai puțin dramatic decât în restul regiunii. În România însă, subscrierile pe CASCO au scăzut dramatic, dimensiunile pieței reducându-se în 2014 la circa 40% din volumul aferent anului 2008, în condițiile în care, potrivit statisticilor ACEA – European Automobile Manufacturers Association, vânzările de autoturisme noi se situau în 2012 - 2013 la sub o zecime din nivelul anului 2009. Chiar dacă din 2015 piața a intrat pe un trend ascendent, subscrierile se situează încă la mai puțin de jumătate din volumul anului 2008. În piețele de dimensiuni mai mici, ca Bulgaria, Ungaria, Slovenia sau Slovacia, trendul negativ a fost mai puțin spectaculos, iar la finalul intervalului volumul PBS pe clasa CASCO se situa la un nivel comparabil cu anul 2008.

Pe piața RCA, impactul scăderii vânzărilor de mașini a fost mai redus, fiind afectat mai degrabă ritmul de creștere, decât dimensiunea însăși a piețelor care depinde de dimensiunea de ansamblu a flotei auto asigurabile din fiecare țară, nu de intrările de mașini noi. Pe de altă parte, merită spus că în unele țări, chiar dacă vânzările de mașini noi au scăzut drastic, dimensiunea flotelor a continuat să crească, chiar dacă mai încet, pe seama vânzărilor de mașini second hand. Impactul crizei s-a simțit mai degrabă pe latura tarifelor – în condițiile în care veniturile populației au scăzut, presiunea pe prețuri a fost un factor hotărâtor, piețele ECE devenind extrem de competitive. În majoritatea țărilor din regiune, tarifele RCA au scăzut până la limita posibilului, în unele cazuri punând la grea încercare nu numai profitabilitatea pe această linie de business, ci și rezultatul financiar de ansamblu al multor operatori. Și chiar dacă în unele cazuri, la nivel agregat, rata combinată a rămas sub plafonul de 100%, pentru a menține această performanță pe termen mai lung, creșterea tarifelor a devenit absolut necesară, mai ales că o serie de schimbări legislative au condus la o creștere mai substanțială a daunelor plătite pentru RCA. Polonia și Cehia reprezintă, în acest context, două exemple speciale, modificările aduse Codului Civil în ambele țări, generând atât creșterea cheltuielilor efective cu daunele plătite victimelor accidentelor, cât și necesitatea constituirii unor rezerve tehnice mai mari.



Dacă în primii ani de după 2008, în majoritatea piețelor RCA din ECE trendul a fost mai degrabă unul stagnant, ușoara creștere a numărului de polițe vândute compensând efectul deprecierii tarifelor, în ultimii ani o bună parte din aceste piețe au „decolat” cu rate de creștere impresionante, care însumează atât impactul pozitiv dat de creșterea mai accelerată a parcurilor auto, cât mai ales o creștere vizibilă a valorii primei medii de asigurare.



Daune plătite

Între 2008 și 2017, volumul daunelor plătite de asigurătorii din ECE a crescut cu circa o treime, cifrându-se la finalul intervalului la aprox. 22 miliarde euro. De-a lungul deceniului, cele mai mari variații au fost determinate de evoluția volumului de indemnizații plătite pentru asigurări de viață, mai precis de creșterea și, ulterior, atenuarea fenomenului de lapsare (încheiere prematură) a polițelor. Piața poloneză a fost, și în această privință, factorul determinant.

În ultimii ani, odată cu creșterea mai accentuată a daunelor plătite pe segmentul auto – în special pe clasa RCA –, impactul acestui fenomen a depășit în intensitate trendul descendent imprimat de asigurările de viață, astfel încât, per total, daunele plătite au înregistrat o creștere vizibilă. În pofida așteptărilor, fenomenele meteorologice severe, deși prezente în repetate rânduri, au exercitat o slabă influență asupra volumului de daune plătite de asigurătorii ECE. Principala cauză este, fără îndoială, slaba cuprindere în asigurare care caracterizează exact zonele cele mai afectate de inundații de-a lungul perioadei considerate.



România – un rol sub potențial

În 2008, România era a patra piață din regiune după volumul PBS, loc pe care l-a pierdut în favoarea Sloveniei și Slovaciei, piețe de dimensiuni foarte apropiate ca volum al afacerilor, dar care în ultimii ani au reușit să surclaseze la foarte mică distanță țara noastră.

Potrivit datelor statistice regionale colectate de XPRIMM, piața românească de asigurări s-a situat în ierarhia regională, după diferite clase de risc, pe următoarele locuri:

• Total piață – 6 (5,9% cotă de piață 2017 vs. 7,17% în 2008)

• Asigurări de viață – 6 (3,35% cotă de piață 2017 vs. 3,04% în 2008)

• Asigurări generale – 3 (7,34% cotă de piață 2017 vs. 11,03% în 2008)

• Asigurări property - 4 (5,6% cotă de piață 2017 vs. 8,5% în 2008)

• Asigurări CASCO - 3 (8,9% cotă de piață 2017 vs. 21,5% în 2008)

• Asigurări RCA - 3 (10,5% cotă de piață 2017 vs. 9,5% în 2008)

România, alături de Ungaria și Croația, sunt singurele piețe din regiune care nu au revenit încă la nivelul anului 2008, în termenii volumului total de PBS. În fapt, doar segmentul RCA a consemnat în 2017 subscrieri de valoare mai mare decât în 2008.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (10 ani de asigurări în ECE).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!