Chiar ÅŸi astăzi, după mai bine de 50 de ani de când prima companie de Network Marketing a început să funcÅ£ioneze în America, există foarte multe prejudecăţi ÅŸi păreri greÅŸite în legătură cu acest subiect.
În realitate, acesta este un model de business perfect legal, care funcÅ£ionează de peste jumătate de secol în ţări din toată lumea ÅŸi înseamnă o companie care îÅŸi promovează produsele ÅŸi serviciile prin reÅ£ele de distribuitori independenÅ£i.
Mai mult celebru decât cunoscut, criticat de unii sau adulat de alÅ£ii, MLM-ul este fără îndoială unul din cele mai mediatizate sisteme de marketing din lume. A fost numit de multe ori „valul mileniului III” (Robert KIYOSAKI, autorul celebrei cărÅ£i de educaÅ£ie financiară „Tatăl bogat, tatăl sărac”, defineÅŸte Network Marketing sau MLM ca fiind „afacerea secolului 21”), iar pentru mulÅ£i este cea mai promiţătoare perspectivă care se deschide la ora actuală.
Cum funcţionează sistemul?
Legea nr.650/07.12.2002 pentru aprobarea OuG nr.99/2000 defineÅŸte, la art.42, alin. (1), Vânzarea directă este acea practică comercială prin care produsele sau serviciile sunt desfăcute de către comerciant direct consumatorilor, în afara spaÅ£iilor de vânzare cu amănuntul, prin intermediul vânzătorilor direcÅ£i, care prezintă produsele ÅŸi serviciile oferite spre vânzare, iar la alin. (2), Vânzarea prin reÅ£ele - multilevel marketing - este o formă a vânzării directe prin care produsele ÅŸi serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei reÅ£ele de vânzători direcÅ£i care primesc un comision atât pentru vânzările proprii, cât ÅŸi pentru vânzările generate de reÅ£elele de vânzători direcÅ£i pe care i-au recrutat personal.
Modul cum funcţionează este descris chiar de către denumirea sa, MULTILEVEL MARKETING, adică este un anumit gen de comerţ care utilizează o structură formată din persoane dispuse pe mai multe niveluri, cu scopul de a transmite bunurile şi serviciile de la producător (asigurător) la consumator (client), folosind contactul direct, de la om la om.
Comisioanele sunt distribuite la fiecare nivel al structurii, în baza unei cariere promovate de compania respectivă într-un mod transparent.
Fiecare societate are propriul său plan de marketing şi distribuie o gamă diversă de produse (tipuri de asigurări), pentru unul sau mai mulţi producători (asigurători).
Dacă luăm în calcul costurile de start într-o afacere clasică (magazin/birou, chirie, echipamente, stoc marfă, personal etc.), MLM reprezintă o alternativă interesantă, simplă ÅŸi profitabilă, faţă de afacerea clasică, cu mult mai complicată ÅŸi mai costisitoare. Costul specific al startului în MLM poate fi zero sau foarte mic. Începutul activităţii în MLM este întotdeauna acelaÅŸi pentru toată lumea. Marele avantaj al unei afaceri MLM constă tocmai în faptul că puteÅ£i să lucraÅ£i în continuare în activitatea care vă asigură existenÅ£a, în timp ce munciÅ£i în afara orelor de program să vă construiÅ£i o structură solidă într-o afacere MLM. Cel puÅ£in, pentru perioada de început a activităţii în MLM, este bine să vă păstraÅ£i serviciul ÅŸi să continuaÅ£i activitatea principală.
Una din cunoÅŸtinÅ£ele dumneavoastră vă va relata cu entuziasm despre un produs sau un serviciu pe care l-a testat sau pe care îl foloseÅŸte. În plus, vă va mai împărtăşi din minunatul stil de viaţă MLM, de care se bucură deja (pregătire ÅŸi dezvoltare personală, independenţă, timp liber, recunoaÅŸtere etc.).
În niciun caz primul contact nu va veni de la radio sau de la TV. De altfel, un alt avantaj al sistemului MLM este faptul că nu trebuie investite sume mari de bani pentru reclamă. Aceasta este făcută în mod exclusiv de la om la om. Prima întâlnire va fi cu o persoană la fel ca dumneavoastră, care devine interesată de un serviciu sau de un produs nou ÅŸi folositor ÅŸi care doreÅŸte să împărtăşească ÅŸi altora bucuria descoperirii lui. Este tot atât de simplu ÅŸi de natural ca natura umană.
MLM este una dintre cele mai rapide, dar în acelaÅŸi timp ÅŸi prost înÅ£elese metode de miÅŸcare a produselor ÅŸi serviciilor utilizate în zilele noastre.
Este MLM o schemă piramidală?
Categoric NU.
MLM este un mijloc de a face comerÅ£, la fel de legal ca ÅŸi comerÅ£ul convenÅ£ional. În ambele cazuri, produsele ÅŸi serviciile realizate sunt oferite, vândute ÅŸi consumate. Comisioanele provenite din vânzări se câÅŸtigă odată cu venitul realizat de companie. Produsele ÅŸi serviciile trebuie să se miÅŸte, altfel nimeni nu va fi plătit.
Sistemul piramidal se construieÅŸte de la vârf spre bază ÅŸi numai cei care intră în sistem de la început pot fi aproape de vârf. În MLM, toÅ£i oamenii din structură sunt câÅŸtigători, fiecare având aceleaÅŸi ÅŸanse de a ajunge în vârful carierei. În MLM, vârful este suficient de încăpător pentru a-i cuprinde pe toÅ£i aceia care au dorinÅ£a ÅŸi ambiÅ£ia de a ajunge în acea poziÅ£ie.
Când îÅ£i construieÅŸti o structură MLM, îÅ£i construieÅŸti de fapt o reÅ£ea prin care se distribuie produsele ÅŸi serviciile.
Vânzarea cu amănuntul este fundaÅ£ia afacerii MLM. A vinde în MLM înseamnă de fapt a împărÅ£i, a dărui cu entuziasm produsele ÅŸi serviciile în principal prietenilor, vecinilor ÅŸi rudelor tale.
Ca să construieÅŸti o afacere profitabilă ÅŸi plină de succes trebuie deci să îÅ£i formezi o clientelă de bază, dar mai ales să sponsorizezi oameni (adică să recrutezi, să instruieÅŸti ÅŸi să coordonezi). Nu încerca să vinzi singur în toată lumea. Principiul de bază este construirea unei structuri, în care o mulÅ£ime de distribuitori revând (dăruiesc, împart) câte puÅ£in. Aceasta este o metodă cu mult mai bună decât încercarea de a face totul de unul singur. De altfel, un lucru care diferenÅ£iază vânzările directe de sistemul MLM este SPONSORIZAREA altor distribuitori.
Sponsorizarea înseamnă dorinÅ£a, voinÅ£a ÅŸi puterea de a-i sprijini pe alÅ£ii să-ÅŸi construiască o afacere proprie, este factorul principal care dezvoltă o afacere MLM. Pe măsură ce îÅ£i creÅŸte propria structură, te transformi într-o persoană de afaceri independentă ÅŸi plină de succes. În toate cazurile, sponsorul dumneavoastră este persoana cheie care este datoare să vă instruiască. Este responsabilitatea lui de a vă învăţa cum să lucraÅ£i, cum să începeÅ£i afacerea. De fapt, este în interesul lui să facă tot posibilul să vă îndrume spre succes, pentru că astfel îÅŸi asigură ÅŸi propriul succes. BineînÅ£eles că responsabilitatea privind ambele practici, promovarea onestă, corectă ÅŸi cinstită a produselor ÅŸi serviciilor revine tuturor distribuitorilor dintr-un sistem MLM, dar ÅŸi companiei organizată astfel, care trebuie să asigure întregul suport legislativ (prevederi contractuale, metodologii de lucru), instructiv (cunoaÅŸterea produselor ÅŸi serviciilor, a tehnicilor de vânzare, dezvoltare ÅŸi managementul structurilor, motivarea ÅŸi recunoaÅŸterea echipelor) ÅŸi logistic într-un mod transparent ÅŸi eficient.
În România, ca È™i în alte țări, există nevoia de companii organizate în sistem MLM. Având în vedere nivelul redus de informare ÅŸi instruire a populaÅ£iei în domeniul financiar, al economisirii ÅŸi al protejării valorilor umane ÅŸi materiale (nici nu mai contează aÅŸa de mult de ce suntem aici, ci doar ce vom reuÅŸi să facem de azi înainte ÅŸi în cât timp) ÅŸi având în vedere valenÅ£ele sistemului MLM, considerat ca sistem prin care informaÅ£ia ajunge cel mai uÅŸor (prin rude, prieteni, colegi – în cazul unei structuri de distribuitori) în rândul unor mase de oameni, sistemul este binevenit inclusiv în domeniul intermedierilor produselor de asigurare de orice fel.
Fără doar ÅŸi poate că legile ÅŸi normele speciale trebuie să precizeze ÅŸi să reglementeze întreaga piaţă, să creeze jaloanele în care se pot exprima astfel de organizaÅ£ii, să creeze un cod al bunelor practici, dar ÅŸi unul al practicilor interzise.
Unul dintre cei mai puternici oameni ai secolului trecut, fostul PreÅŸedinte american Bill CLINTON, invitat de AsociaÅ£ia Vânzărilor Directe din SUA (la care sunt afiliate ÅŸi multe companii MLM) le adresa acestora un omagiu, spunând:
ConsolidaÅ£i Å£ara ÅŸi economia, nu doar prin eforturile depuse pentru succesul propriu, ci oferind ÅŸi celorlalÅ£i oportunităţi. SunteÅ£i astfel parte dintr-o miÅŸcare globală care promovează întreprinderile ÅŸi recompensează iniÅ£iativa individuală.
Poate învăţăm ÅŸi aplicăm ÅŸi noi, românii, ceea ce alÅ£ii fac de multă vreme, stimulând valorile ÅŸi încurajând iniÅ£iativa ÅŸi creativitatea.