Asigurări
Multilevel Marketing - Între realităţi şi prejudecăţi
Autor:Alexandru APOSTOL Director General, MAXYGO

Chiar şi astăzi, după mai bine de 50 de ani de când prima companie de Network Marketing a început să funcţioneze în America, există foarte multe prejudecăţi şi păreri greşite în legătură cu acest subiect.

 

În realitate, acesta este un model de business perfect legal, care funcţionează de peste jumătate de secol în ţări din toată lumea şi înseamnă o companie care îşi promovează produsele şi serviciile prin reţele de distribuitori independenţi.

Mai mult celebru decât cunoscut, criticat de unii sau adulat de alţii, MLM-ul este fără îndoială unul din cele mai mediatizate sisteme de marketing din lume. A fost numit de multe ori „valul mileniului III” (Robert KIYOSAKI, autorul celebrei cărţi de educaţie financiară „Tatăl bogat, tatăl sărac”, defineşte Network Marketing sau MLM ca fiind „afacerea secolului 21”), iar pentru mulţi este cea mai promiţătoare perspectivă care se deschide la ora actuală.


Cum funcţionează sistemul?
Legea nr.650/07.12.2002 pentru aprobarea OuG nr.99/2000 defineşte, la art.42, alin. (1), Vânzarea directă este acea practică comercială prin care produsele sau serviciile sunt desfăcute de către comerciant direct consumatorilor, în afara spaţiilor de vânzare cu amănuntul, prin intermediul vânzătorilor direcţi, care prezintă produsele şi serviciile oferite spre vânzare, iar la alin. (2), Vânzarea prin reţele - multilevel marketing - este o formă a vânzării directe prin care produsele şi serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei reţele de vânzători direcţi care primesc un comision atât pentru vânzările proprii, cât şi pentru vânzările generate de reţelele de vânzători direcţi pe care i-au recrutat personal.
Modul cum funcţionează este descris chiar de către denumirea sa, MULTILEVEL MARKETING, adică este un anumit gen de comerţ care utilizează o structură formată din persoane dispuse pe mai multe niveluri, cu scopul de a transmite bunurile şi serviciile de la producător (asigurător) la consumator (client), folosind contactul direct, de la om la om.
Comisioanele sunt distribuite la fiecare nivel al structurii, în baza unei cariere promovate de compania respectivă într-un mod transparent.
Fiecare societate are propriul său plan de marketing şi distribuie o gamă diversă de produse (tipuri de asigurări), pentru unul sau mai mulţi producători (asigurători).
Dacă luăm în calcul costurile de start într-o afacere clasică (magazin/birou, chirie, echipamente, stoc marfă, personal etc.), MLM reprezintă o alternativă interesantă, simplă şi profitabilă, faţă de afacerea clasică, cu mult mai complicată şi mai costisitoare. Costul specific al startului în MLM poate fi zero sau foarte mic. Începutul activităţii în MLM este întotdeauna acelaşi pentru toată lumea. Marele avantaj al unei afaceri MLM constă tocmai în faptul că puteţi să lucraţi în continuare în activitatea care vă asigură existenţa, în timp ce munciţi în afara orelor de program să vă construiţi o structură solidă într-o afacere MLM. Cel puţin, pentru perioada de început a activităţii în MLM, este bine să vă păstraţi serviciul şi să continuaţi activitatea principală.
Una din cunoştinţele dumneavoastră vă va relata cu entuziasm despre un produs sau un serviciu pe care l-a testat sau pe care îl foloseşte. În plus, vă va mai împărtăşi din minunatul stil de viaţă MLM, de care se bucură deja (pregătire şi dezvoltare personală, independenţă, timp liber, recunoaştere etc.).
În niciun caz primul contact nu va veni de la radio sau de la TV. De altfel, un alt avantaj al sistemului MLM este faptul că nu trebuie investite sume mari de bani pentru reclamă. Aceasta este făcută în mod exclusiv de la om la om. Prima întâlnire va fi cu o persoană la fel ca dumneavoastră, care devine interesată de un serviciu sau de un produs nou şi folositor şi care doreşte să împărtăşească şi altora bucuria descoperirii lui. Este tot atât de simplu şi de natural ca natura umană.
MLM este una dintre cele mai rapide, dar în acelaşi timp şi prost înţelese metode de mişcare a produselor şi serviciilor utilizate în zilele noastre.


Este MLM o schemă piramidală?
Categoric NU.
MLM este un mijloc de a face comerţ, la fel de legal ca şi comerţul convenţional. În ambele cazuri, produsele şi serviciile realizate sunt oferite, vândute şi consumate. Comisioanele provenite din vânzări se câştigă odată cu venitul realizat de companie. Produsele şi serviciile trebuie să se mişte, altfel nimeni nu va fi plătit.
Sistemul piramidal se construieşte de la vârf spre bază şi numai cei care intră în sistem de la început pot fi aproape de vârf. În MLM, toţi oamenii din structură sunt câştigători, fiecare având aceleaşi şanse de a ajunge în vârful carierei. În MLM, vârful este suficient de încăpător pentru a-i cuprinde pe toţi aceia care au dorinţa şi ambiţia de a ajunge în acea poziţie.
Când îţi construieşti o structură MLM, îţi construieşti de fapt o reţea prin care se distribuie produsele şi serviciile.
Vânzarea cu amănuntul este fundaţia afacerii MLM. A vinde în MLM înseamnă de fapt a împărţi, a dărui cu entuziasm produsele şi serviciile în principal prietenilor, vecinilor şi rudelor tale.
Ca să construieşti o afacere profitabilă şi plină de succes trebuie deci să îţi formezi o clientelă de bază, dar mai ales să sponsorizezi oameni (adică să recrutezi, să instruieşti şi să coordonezi). Nu încerca să vinzi singur în toată lumea. Principiul de bază este construirea unei structuri, în care o mulţime de distribuitori revând (dăruiesc, împart) câte puţin. Aceasta este o metodă cu mult mai bună decât încercarea de a face totul de unul singur. De altfel, un lucru care diferenţiază vânzările directe de sistemul MLM este SPONSORIZAREA altor distribuitori.
Sponsorizarea înseamnă dorinţa, voinţa şi puterea de a-i sprijini pe alţii să-şi construiască o afacere proprie, este factorul principal care dezvoltă o afacere MLM. Pe măsură ce îţi creşte propria structură, te transformi într-o persoană de afaceri independentă şi plină de succes. În toate cazurile, sponsorul dumneavoastră este persoana cheie care este datoare să vă instruiască. Este responsabilitatea lui de a vă învăţa cum să lucraţi, cum să începeţi afacerea. De fapt, este în interesul lui să facă tot posibilul să vă îndrume spre succes, pentru că astfel îşi asigură şi propriul succes. Bineînţeles că responsabilitatea privind ambele practici, promovarea onestă, corectă şi cinstită a produselor şi serviciilor revine tuturor distribuitorilor dintr-un sistem MLM, dar şi companiei organizată astfel, care trebuie să asigure întregul suport legislativ (prevederi contractuale, metodologii de lucru), instructiv (cunoaşterea produselor şi serviciilor, a tehnicilor de vânzare, dezvoltare şi managementul structurilor, motivarea şi recunoaşterea echipelor) şi logistic într-un mod transparent şi eficient.
În România, ca și în alte țări, există nevoia de companii organizate în sistem MLM. Având în vedere nivelul redus de informare şi instruire a populaţiei în domeniul financiar, al economisirii şi al protejării valorilor umane şi materiale (nici nu mai contează aşa de mult de ce suntem aici, ci doar ce vom reuşi să facem de azi înainte şi în cât timp) şi având în vedere valenţele sistemului MLM, considerat ca sistem prin care informaţia ajunge cel mai uşor (prin rude, prieteni, colegi – în cazul unei structuri de distribuitori) în rândul unor mase de oameni, sistemul este binevenit inclusiv în domeniul intermedierilor produselor de asigurare de orice fel.
Fără doar şi poate că legile şi normele speciale trebuie să precizeze şi să reglementeze întreaga piaţă, să creeze jaloanele în care se pot exprima astfel de organizaţii, să creeze un cod al bunelor practici, dar şi unul al practicilor interzise.
Unul dintre cei mai puternici oameni ai secolului trecut, fostul Preşedinte american Bill CLINTON, invitat de Asociaţia Vânzărilor Directe din SUA (la care sunt afiliate şi multe companii MLM) le adresa acestora un omagiu, spunând:
Consolidaţi ţara şi economia, nu doar prin eforturile depuse pentru succesul propriu, ci oferind şi celorlalţi oportunităţi. Sunteţi astfel parte dintr-o mişcare globală care promovează întreprinderile şi recompensează iniţiativa individuală.
Poate învăţăm şi aplicăm şi noi, românii, ceea ce alţii fac de multă vreme, stimulând valorile şi încurajând iniţiativa şi creativitatea.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Multilevel Marketing - Între realităţi şi prejudecăţi).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!