Interviu
Adrian MARIN, Președinte, UNSAR
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 08 Ianuarie 2020

Evoluția industriei locale de asigurări din ultimii 30 de ani, momentele memorabile din această perioadă, importantele modificări legislative, schimbările intervenite în comportamentul consumatorilor de asigurări, previziunile perioadei viitoare, dar și realizările și obiectivele Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România se numără printre subiectele discutate cu Adrian MARIN, Președinte, UNSAR

PRIMM: Cum ați caracteriza ultimii 30 de ani în ceea ce privește schimbările din piața națională de asigurări?
Adrian MARIN: Pentru industria de asigurări, această perioadă relevă aceleași schimbări majore pe care le-a cunoscut societatea în ansamblul ei, cu precădere la nivel economic și social, și ne referim aici în mod special la mutațiile în ceea ce privește operațiunile companiilor de asigurări, produsele și comportamentul clienților. Practic, dacă în urmă cu 30 de ani se puneau bazele unei piețe moderne a asigurărilor, trei decenii mai târziu vorbim despre produse și servicii comparabile cu cele din alte piețe europene și de tehnologii digitale încorporate în multe dintre procesele operaționale ale companiilor de profil.

PRIMM: Care considerați că au fost momentele care au marcat cel mai mult evoluția pieței de asigurări din România în aceste ultime trei decenii?
A.M.: Unele dintre cele mai importante momente au fost reprezentate de intrarea mai multor jucători internaționali pe această piață, care au adus capital, know-how și o experiență relevantă pe partea de produse și management al riscului. Totodată, aderarea României la Uniunea Europeană, în 2007, a avut un impact semnificativ, deschizând piețele și facilitând investițiile în toate zonele economiei românești. Ulterior, alinierea legislației locale din domeniul asigurărilor la cadrul legislativ european a adus beneficii vizibile – chiar dacă mai avem de lucrat la alinierea legislației RCA, spre exemplu. Desigur, au fost și momente dificile, însă cel mai important este că industria a reușit să le depășească cu succes.

PRIMM: Cum s-a modificat în acest interval procesul de vânzare? Dar cerințele și comportamentul clienților cum au evoluat?
A.M.: Datorită digitalizării, procesul de vânzare a cunoscut și cunoaște schimbări continue. De asemenea, modificările legislative au creat un cadru reglementat, ceea ce a sporit încrederea în piața de asigurări.

La nivel de consumatori, principalele schimbări generate sunt cele aduse de noile generații. Generația Y și generația Z sunt cele care influențează cel mai mult piața în momentul de față. Sunt generațiile conectate 24/24, au acces la tehnologie, la rețele sociale și sunt obișnuite să aibă acces oricând la serviciile și produsele pe care le achiziționează. Acestea sunt generațiile la care industriile, indiferent că vorbim de asigurări sau de alte domenii, se raportează în momentul în care își ajustează serviciile și produsele.

Pe de altă parte, un factor important de schimbări este reprezentat de transpunerea în legislația națională a prevederilor IDD - Insurance Distribution Directive, care a determinat ajustări ale fluxurilor de vânzare și despre care am vorbit în repetate rânduri.

PRIMM: Ce impact considerați că a avut, în piață, evoluția tehnologică, în toată această perioadă?
A.M.: Impactul evoluției tehnologice este major. Trăim vremuri în care lucrurile se schimbă rapid, iar companiile de asigurări trebuie să se adapteze corespunzător, atât pe partea de operațiuni, cât și pe partea de riscuri acoperite și de servicii oferite. Asigurătorii investesc constant în eficientizarea operațiunilor în vederea digitalizării și în actualizarea serviciilor. De exemplu, putem vorbi acum despre auto-constatarea daunelor, prin instrumente online sau de vânzarea mai multor tipuri de asigurări direct pe internet. Dar schimbările nu se opresc aici. În următorii zece ani, ca urmare a revoluției tehnologice, experții se așteaptă la o schimbare importantă a modului în care facem afaceri. Pe de o parte, tehnologia și, în mod special, inteligența artificială vor schimba întregul proces – din momentul în care discutăm despre tipul de produse pe care le punem pe piață, la modalitatea în care ne conturăm serviciile pe care le oferim consumatorilor și, în final, la felul prin care creăm experiențele pe care le așteaptă consumatorii noștri.

Acesta este contextul în care am anunțat recent crearea la nivelul UNSAR a unui Grup de Lucru dedicat Inovației și Digitalizării. Grupul va fi operațional în Q1/2020 și vine să rafineze noua Strategie a UNSAR 2020 - 2022, despre care, cu siguranță, vom mai vorbi și cu alte ocazii.

PRIMM: Care considerați că au fost cele mai importante schimbări legislative din piață în acești 30 de ani? Și care a fost impactul lor în raport de companii și consumatori?
A.M.: Solvency II, IDD și GDPR. Fiecare dintre aceste reglementări normative a redesenat întreaga industrie a asigurărilor, în beneficiul consumatorilor și al tuturor clienților finali. Transpunerea lor a presupus însă și un efort considerabil din partea industriei – financiar și uman. În acest moment, suntem una dintre cele mai reglementate industrii, fapt ce își pune amprenta când vrem să inovăm.

PRIMM: Cum vedeți viitorul pieței locale de asigurări în următorii 10 ani? Care vor fi factorii care vor marca/susține dezvoltarea pieței?
A.M.: Într-o lume în care schimbarea a devenit una dintre puținele certitudini, previziunile de acest tip devin din ce în ce mai puțin greu de fundamentat.

UNSAR și Membrii săi cred în viitorul industriei de asigurări din România. Tocmai din acest motiv, noua Strategie UNSAR 2020 - 2022 include ca obiective pe termen mediu și lung dezvoltarea industriei de profil, diversificarea portofoliilor asigurătorilor și, nu în cele din urmă, creșterea nivelului de educație financiară. Noi sperăm ca peste 10 ani să vedem consumatori mai bine informați și, de ce nu, mai exigenți, care vor percepe asigurările ca pe o investiție care îi protejează, nu ca pe o cheltuială. Educația financiară și creșterea veniturilor sunt premise pentru dezvoltarea pieței de asigurări locale.

PRIMM: Cum evaluați evoluția pieței în 2019: care au fost punctele forte și cele slabe?
A.M.: Industria de asigurări din România s-a poziționat drept un jucător activ la nivel european în 2019. Am organizat anul acesta, pentru prima dată într-o țară din Europa Centrală și de Est, Conferința Anuală a Insurance Europe, organizație care cuprinde toate asociațiile naționale ale asigurătorilor din Uniunea Europeană. Evenimentul a reunit reprezentanți ai asigurătorilor și ai autorităților la nivel european, validând astfel rolul României în regiune din punctul de vedere al potențialului pieței de asigurări și al oamenilor care lucrează în această industrie.

În termeni pur cantitativi, ne bucurăm să vedem că piața își continuă creșterea, o evoluție deosebită înregistrându-se pe segmentul asigurărilor voluntare de sănătate și al celor de viață. Pe de altă parte, vedem o evoluție rapidă a daunelor, în special pe segmentul auto, dar și pe cel al locuințelor, precum si nivelul supraunitar al ratelor combinate tehnice pe zona asigurărilor non-viață și, în mod special, pe segmentul asigurărilor auto.

PRIMM: În 2019, una din marile preocupări din piață a fost alinierea la cerințele legislative privind pregătirea profesională. Care sunt oportunitățile aduse de această legislație pentru industrie?
A.M.: Scopul acestor schimbări legislative, generate de transpunerea IDD, a fost de a crește nivelul de pregătire profesională, cu beneficii pentru consumatori și clienți, pentru că distribuitorii reprezintă principala interfață a industriei cu clienții. O experiență de consum îmbunătățită ar trebui să se reflecte și în dezvoltarea asigurărilor în România. Studiile realizate de UNSAR, în colaborare cu IRES, arată că 51% dintre români își doresc să fie mai bine informați pe partea de asigurări și spun că, în acest context, ar încheia o poliță de asigurare.

La nivelul UNSAR, avem un dialog constant cu ASF și ISF pe partea de implementare a acestor schimbări legislative, pentru a găsi cele mai bune soluții de aliniere la noile cerințe pentru oamenii care lucrează în asigurări.

PRIMM: Care au fost principalele probleme întâmpinate de jucătorii din piață în ceea ce privește pregătirea profesională? Au reușit companiile să se adapteze corespunzător?
A.M.: În industria asigurărilor lucrează peste 30.000 de persoane, atât în companiile de asigurări, cât și pe partea de distribuție. Din punctul de vedere al angajaților din acest domeniu, putem vorbi despre o adevărată „toamnă a pregătirii profesionale”, pentru că niciodată nu s-a discutat atât de mult despre acest subiect. La nivelul companiilor, vorbim de provocări de ordin operațional, legate de costuri pentru alinierea la noile cerințe legislative. Este un proces consumator de timp, care presupune o încărcare suplimentară pentru angajații si agenții din acest domeniu, dar cu beneficii reale pentru consumatori pe termen lung.

PRIMM: Pentru 2020 ce prognoze aveți?
A.M.: Estimăm că, din punct de vedere cantitativ, 2020 va fi un nou an de creștere pentru piața de asigurări. Industria se dezvoltă, chiar dacă nu în ritmul la care ne așteptam acum 10 ani. Vedem oportunități considerabile de dezvoltare pe segmentul asigurărilor de sănătate și pe cel al asigurărilor de locuințe și, evident, estimăm creșteri pe zona asigurărilor auto, atât ca subscrieri, cât și ca volum de despăgubiri plătite. Pe zona de asigurări auto obligatorii depindem însă de modificările cadrului legislativ – un subiect care ne preocupă și căruia îi alocăm multă energie. Ne dorim ca anul viitor să avem parte de un cadru legislativ aliniat la UE, echilibrat, stabil și predictibil în ceea ce privește asigurările RCA.

PRIMM: Care sunt obiectivele UNSAR pentru anul 2020?
A.M.: Am avut un an 2019 cu multe proiecte noi pe baza cărora am desenat pașii din 2020. Pregătim deja multe proiecte pentru 2020, pe care le vom anunța în timp util. Vă pot spune că lucrăm deja la următoarele ediții ale campaniilor #OAMENIIdinAsigurari, #gatapentruVIATA și #ATENTinTRAFIC, dar și la noi campanii punctuale pentru promovarea segmentelor specifice ale pieței – asigurări de sănătate, de locuințe și auto. În paralel, ne bazăm pe noi studii și cercetări dedicate pentru a afla care sunt nevoile și așteptările clienților noștri. Scopul nostru este poziționarea UNSAR ca think-tank în domeniul asigurărilor, ca centru de expertiză în vederea stimulării creșterii pieței și a protejării intereselor clienților.

În același timp, vom continua dialogul cu autoritățile pe partea de schimbări legislative, dar și participarea tot mai activă la grupuri de lucru și colaborarea cu stakeholderii relevanți pentru industria asigurărilor. Trecem printr-o perioadă marcată de schimbări, prin urmare trebuie să ne adaptăm constant strategia.

Le mulțumesc cu această ocazie tuturor Membrilor UNSAR pentru implicarea activă în atingerea obiectivelor noastre.


 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Adrian MARIN, Președinte, UNSAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!