FIAR

ASIGURĂRI AUTO - Prioritatea "0" - Indicatorii tehnici

Autor:Andreea RADU
Marti, 09 August 2022

 


Prima zi de FIAR 2022 a continuat cu Conferinţa de Asigurări Auto în cadrul căreia s-a discutat despre RCA - cea mai dificilă linie de business de pe piaţa asigurărilor din România, (ne)profitabilitatea asigurărilor auto, dezvoltarea tehnologică, precum şi despre sistemul Carte Verde.

Piața înglobează volume mari de asigurări auto, reprezentând aproape 80% din totalul primelor brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și peste 65% din totalul PBS, conform datelor din primele trei luni ale anului 2022, în creştere faţă de finalul anului trecut.

Vorbim despre asigurările auto, iar discuţiile privind modificarea legislaţiei RCA sunt cu atât mai necesare cu cât în România parcul auto continuă crească, numărând în 2021 peste 9,6 milioane unităţi (la care se adaugă vehiculele înregistrate la primării). Dintre cele peste 7,6 milioane autoturisme, peste 57% au o vechime mai mare de 16 ani, iar peste 75% au o vechime mai mare de 12 ani, ceea ce le face în principiu neasigurabile sau greu asigurabile CASCO, a precizat Adrian MARIN, Preşedintele UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România.

Totuşi, creşterile în ceea ce priveşte numărul de maşini noi înmatriculate în România aduc un potenţial în creştere pe zona asigurărilor CASCO.

Dacă adăugăm şi starea infrastructurii, dar şi anumite comportamente în trafic, nu este de mirare gradul ridicat al riscului de accident în România. Potrivit studiilor pe care le realizăm la UNSAR, siguranţa rutieră reprezintă o preocupare pentru români, în condiţiile în care 62% dintre şoferi apreciază riscul de a fi implicaţi într-un accident auto şi le fie afectată situaţia financiară, este mare şi foarte mare, cu 4% mai mult faţă de 2020, a mai spus Adrian MARIN.

Potrivit acestuia, pe segmentul RCA, pandemia a afectat într-o mică măsură numărul dosarelor de daună, dar nu şi nivelul despăgubirilor plătite. În intervalul 2016-2020, numărul de dosare a înregistrat o creştere cu aproximativ 40% de la 270.000 la circa 380.000. În acest timp, despăgubirile plătite aproape s-au dublat, de la 1,9 miliarde de lei la 3,5 miliarde de lei. nu uităm în fiecare zi lucrătoare se plătesc, doar pentru RCA, despăgubiri de aproape 2 milioane de euro, aproximativ dublu faţă de 2016, când erau de cca. 1 milion euro zilnic. Încă un motiv în plus pentru care discuţiile pe marginea cadrului legislativ din acest sector sunt foarte importantea subliniat Adrian MARIN.

El a prezentat şi o comparaţie din ultimii 6 ani a evoluţiei primei medii vs. cea a daunei medii pe RCA. În această perioadă, dauna medie a crescut cu 31%, de la puţin peste 7.000 de lei în 2016 la 9.300 de lei în 2021. În acest interval, prima medie a înregistrat o scădere de 2%, ajungând de la 810 lei în 2016 la puţin sub 800 de lei la sfârşitul anului 2021. Dar nu uităm în urma falimentului CITY Insurance lucrurile au evoluat şi urmează vedem în noile cifre oficiale dinamica celor doi indicatori şi în 2022. Considerăm pot fi substanţial ajustaţi având în vedere 2021 include parţial şi cifrele CITY Insurance.

Ca tendinţă, se poate observa foarte clar evoluţia numărului dosarelor de daune, indemnizaţiilor brute plătite, daunei medii etc. Toţi aceşti indicatori nu au cum genereze un echilibru şi predictibilitatea dorită într-o piaţă, a adăugat Preşedintele UNSAR.

Adrian MARIN a amintit şi de evoluţia ratei combinate tehnice RCA în perioada 2016-2021, de la 108% în 2016 la 161% în 2021. Ţinând cont de toate informaţiile prezentate ar trebui fie clar pentru toată lumea de ce o eventuală îngrădire suplimentară a pieţei, cum ar fi plafonarea tarifelor RCA, este lipsită de fundament atât din punct de vedere economic, cât şi juridic, plus riscă destabilizeze piaţa de asigurări, a afirmat Preşedintele UNSAR.

Pentru a încuraja şi intrarea altor asigurători pe piaţa RCA, fapt ce va contribui la creşterea competitivităţii, e nevoie de stabilitate şi predictibilitate. Sunt necesare mai multe măsuri pe care UNSAR le consideră importante ca un ansamblu, cum ar fi: îndreptarea în cel mai scurt timp a acelor aspecte din legislația națională (Legea 132/2017) care reglementeză asigurarea RCA și pentru care România se află în procedură de infringement şi nicidecum generarea unor noi încălcări ale legislaţiei europene; emiterea Ordinului comun al Ministerului Sănătății și ASF privind implementarea baremului traumatologic; îndreptarea articolelor specifice din Legea 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor; demararea unui proiect național ce vizează reducerea frecvenței și gravității accidentelor rutiere (în România, la fiecare 5 ore un om moare într-un accident rutier); adoptarea unor măsuri urgente de creștere a gradului de cuprindere în asigurare și de combatere reală a fraudelor.

Între timp, rămânem un partener de dialog pentru toţi cei care vor contribuie la dezvoltarea acestui sector, în beneficiul consumatorilor şi al celorlalte părţi implicate, a afirmat Adrian MARIN.

PANEL: Cum poate deveni profitabilă piaţa de asigurări auto?

Asigurările auto - CASCO şi RCA - continuă să aducă pierderi pentru jucătorii din piaţă. În anul 2021, s-a observat o creştere a ratei combinate a daunei pentru clasa A3 (CASCO) şi clasa A10 (RCA şi CMR) comparativ cu anul precedent. Astfel, rata combinată a daunei pentru RCA şi CMR a crescut cu aproape 40 de puncte procentuale comparativ cu 2020 pe total piaţă, la 161,63%, iar pe CASCO a urcat la 122,50%. Însă, în primul trimestru din 2021, cifrele s-au mai îmbunătăţit, dar rata a rămas supraunitară, la 112,5% pe RCA şi 112,17% pe CASCO, conform ASF.

În acest caz, pentru o mai bună funcţionare a asigurărilor auto specialiştii spun că este nevoie, printre altele, de o îmbunătăţire a cadrului legislativ.

E clar e nevoie de un pachet legislativ serios și e clar trebuie se schimbe lucrurile cât mai repede. Din punctul meu de vedere, trăim într-o piață tulbure, parcă nu se mai termină mini-coșmarul ăsta pe care îl trăim din 2016, iar de la ultimele falimente parcă nu învățăm nimic. Repetarea anumitor lucruri care s-au tot întâmplat arată piața și actorii ar trebui facă niște schimbări, iar schimbările asta trebuie fie radicale și rapide. Avem nevoie urgent de schimbarea Legii 132, de schimbări în legislațiile conexe, poate chiar Ordonanța 195, de asemenea, pentru poliție avem nevoie de soluții informatice şi altele, a afirmat Mădălin ROȘU, Preşedintele BAAR - Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

La rândul său, Claudiu ȘOFRON, Specialist Asigurări Auto în cadrul UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, a atras atenţia că segmentul RCA este pe un trend negativ și aduce pierderi. Cred ar trebui fie implementat un pachet de măsuri care aducă acest trend dintr-unul negativ în unul pozitiv. Este necesară îndreptarea anumitor articole din lege care nu permit în acest moment un control al costurilor pentru asigurători și demararea mai multor proiecte de combatere reală a fraudelor și de evitare a daunelor în ceea ce înseamnă frecvența lor, precum și gravitatea accidentelor. Din păcate, România se află pe primul loc în ceea ce priveşte victimele accidentelor auto - în fiecare zi calendaristică se pierd 5 vieți omenești în accidente rutiere, ceea ce este o tragediei și cu toții ar trebui schimbăm acest lucru cât mai repede posibila spus el.

În acest panel s-a discutat şi despre posibila plafonare a tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referinţă, specialiştii - inclusiv cei doi deputaţi prezenţi: Iulius Marian FIRCZAK şi Daniel FLOREA - considerând că astfel de iniţiative sunt lipsite de fundament şi ele nu ar trebui votate.

Referitor la plafonarea tarifelor RCA, Aurel BADEA, Director General Adjunct, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări, a menţionat că România este singura ţară din UE în care au fost aplicate astfel de restricţii în 2016 şi în care există intenţia de a le aplica din nou. Exemplul din 2016 este relevant, ar trebui învăţăm din istorie pentru ne ajută fim mai buni, mai deștepți pentru viitor. 2016 nu a rezolvat problema, dimpotrivă s-a acutizat și a dus la o situație pe care o știți cu toții. Argumentația din spatele propunerii este economico-socială. În zona economică spune argumentele ar trebui prezentate, recomandăm fie discutate cu industria, pentru impactul economic se va regăsi asupra industriei de asigurări, asupra acționarilor și asupra clienţilora precizat el.

În aceeaşi conferinţă, Tanja BLATNIK, CEO, EUROINS România, a subliniat că, în cazul asigurării RCA, trebuie pus accent mai mult pe răspunderea civilă: Trebuie ne oprim din a privi RCA ca pe o asigurare a maşinii. RCA nu este o asigurare auto, ci una de răspundere care îţi acoperă vina pentru daunele pe care le poţi produce atunci când conduci o armă numitămaşină”. E nevoie începem subliniem aspectul de răspundere civilă pe care îl are această asigurare, pentru este un produs care vizează, în primul rând, oamenii şi viaţa lor, nu maşinile. Cu toţii trebuie contribuim la măsuri de prevenţie.

În continuare, Mădălin ROȘU a menţionat că românii nu sunt conştienţi de riscurile pe care le pot produce: Atunci când te urci în maşină, deţii o armă mortală şi poţi produce vătămări grave sau chiar decese. Iată avem cea mai mare frecvenţă a daunelor din Europa. Cu cât cresc despăgubirile, cu atât vom avea un impact mai mare în prima de asigurare. Noi suntem în continuare campioni la morţi pe şosele în Europa. Avem mai mulţi morţi într-un an decât în cutremurul din 1977. Avem nevoie de o legislaţie rutieră bine pusă la punct şi aplicată.

În România nu se penalizează suficient anumite comportamente în trafic și ceea ce părea bun la un moment dat - constatul amiabil - a fost înțeles greșit de români și uităm atunci când cineva nu acordă prioritate, spre exemplu, ar trebui penalizat. În 2017 a fost marea resetare de bonus-malus, iar toată lumea a trecut brusc în bonus. ne aducem aminte în România se pune semnul egal între un accident în care ai spart o bară sau ai luat viața unui om - în ambele cazuri tot atâta malus primești. Lucrurile astea trebuie modificate rapid, a mai spus oficialul BAAR.

În cazul reducerii numărului de accidente şi a daunalității, tehnologia poate fi un sprijin. Tehnologia poate ajuta dacă vine în ajutorul ei și cadrul legislativ. Mai ales în cazul RCA-ului, putem beneficia de tehnologie în mai multe feluri. Primul aspect ar fi cel al preţuluiutilizând sistemele telematice, putem crea preţuri personalizate pe tipologii de clienţi. Avem cazuri în care anumiţi clienţi nu îşi fac RCA pentru folosesc ocazional mașina. O asigurare telematică ar ajuta foarte mult în astfel de cazuri. Telematica ajuta inclusiv la o responsabilizare a conducătorului auto (sistemele telematice înregistrează comportamentul la volan şi, în funcţie de cum conduce şoferul, actualizează preţul), a precizat Erik BARNA, Fondator şi Membru al Consiliului de Administraţie, LIFE IS HARD (LIH).

Principalii Parteneri ai Conferinţei de Asigurări Auto din cadrul FIAR 2022 au fost BAAR şi AMODO, în timp ce EUROINS a fost Partener Principal. De asemenea, conferinţa a fost susţinută de Partenerii: AUDATEX, eClaims, ASISOFT şi RECREX.




 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (ASIGURĂRI AUTO - Prioritatea "0" - Indicatorii tehnici).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: