Pensii
DOAR 10 ani de Pilon II în România?
Autor:Daniela GHEȚU
Vineri, 12 Ianuarie 2018

Când, în urmă cu un deceniu, se lansa Pilonul II, ca element fundamental al sistemului de pensii private românesc, intenţia care motiva acest demers era clară – aceea de a oferi cetăţenilor activi din ţara noastră şansa de a-şi construi o sursă suplimentară de venituri la pensionare şi a de a atenua, pe cât posibil, efectele negative ale îmbătrânirii populaţiei, fenomen ce pune în reală dificultate sistemul public de pensii. În subsidiar, promotorii adoptării acestei soluţii subliniau capacitatea viitoare a fondurilor de pensii de a constitui o sursă solidă de capital în susţinerea economiei naţionale

Singurul reproş ce se putea argumenta obiectiv la ora lansării sistemului era nivelul redus al contribuţiilor, pornind de la 2% şi programat prin lege să crească cu 0.5 p.p. pe an, astfel încât în 2016 să atingă nivelul de 6% din venitul brut.

Ce s-a întâmplat în deceniul parcurs de la momentul debutului?

Pilonul II înglobează în prezent circa 7 milioane de participanți la fondurile de pensii, suma cumulată în conturile lor fiind de peste 38 de miliarde lei, iar câștigul total fiind de cca. 7 miliarde lei. Potrivit acelorași date, valoarea medie a unui cont este de aproximativ 5.500 lei, în timp ce peste un milion de participanți au mai mult de 10.000 lei în cont. Pentru acest prim deceniu, randamentul mediu anualizat al Pilonului II se ridică la 9,1%. Sistemul de pensii private obligatorii a devenit în cei zece ani de activitate un pilon de sprijin pentru o întreagă generație, spune Iulius POSTOLACHE, Președintele Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România, adaugând că industria pensiilor Pilon II din România este una extrem de competitivă în Europa, oferind cele mai bune randamente reale, potrivit instituțiilor de specialitate. În al treilea rând, fondurile contributorilor se întorc în economia românească, generând activități economice, venituri pentru stat și noi locuri de muncă.

Că rezultatele investiţionale obţinute de fondurile de pensii de Pilon II au fost foarte bune, chiar printre cele mai bune din UE, n-o spun numai reprezentanţii operatorilor din România, ci şi analişti cu o reputaţie indiscutabilă. Astfel, raportul BetterFinance intitulat "The Real Return 2017" situează Pilonul II din România pe primul loc în cadrul unui panel de 15 state membre UE, pentru al treilea an consecutiv: Cele mai bune rezultate obținute de fonduri de pensii private au fost înregistrate în România, cu un randament real solid de +5,3% pe o perioadă de (doar) 9 ani, notează raportul menţionat, făcând referire la randamentul real (ajustat cu inflația și toate comisioanele percepute). Pe de altă parte, raportul OECD, "Pension Markets in Focus 2017", privind performanțele sistemelor de pensii din întreaga lume, pe durata ultimilor 10 ani, arată că fondurile de Pilon II din România s-au situat pe locul al doilea dintre cele 38 de state europene analizate, cu un randament real (ajustat cu inflația, nu și cu comisioanele), de 6,8% (medie anualizată), fiind depășite doar de fondurile similare din Croația.

O cursă cu obstacole

În cei 10 ani ai existenţei sale, sistemul de pensii private din România a fost poate singura piaţă financiară care a funcţionat fără „rateuri”, fără ca economiile participanţilor să pară sau să fie puse vreun moment în pericol. Totuşi, dacă în relaţia participanţi – fonduri de pensii – autoritate de supraveghere lucrurile au mers foarte bine, nu la fel de lin au decurs lucrurile în relaţia cu guvernanţii. Anterior anului 2017, sistemul a experimentat deja în trei etape înghețarea contribuției, astfel încât calendarul stabilit de lege pentru majorarea contribuţiilor a fost deja depăşit substanţial. Justificate prin presiunile bugetare induse de criza financiară, întârzierile au afectat deja nu numai volumul afacerilor administratorilor de pensii private, dar – mai important –, interesele beneficiarilor săi, ale căror conturi personale au acumulat active mai mici.

Decizia adoptată în acest an, în premieră, de reducere a contribuției de la procentul actual de 5,1% la 3,75% (în locul majorării la 6%, conform legii), începând cu 2018, va afecta viabilitatea pe termen lung a sistemului de pensii private. Astfel, decizia se traduce în pensii private mai mici cu cel puțin 20% pentru viitorii pensionari și potențial mai scăzut de finanțare a afacerilor românești prin intermediul pieței de capital, spun reprezentanţii APAPR.

Cât despre justificarea acestui demers, în condiţiile în care nu se poate reproşa nimic eficienţei sistemului? Dincolo de toate declaraţiile cu care reprezentanţi ai Executivului au ieşit în spaţiul public – contradictorii, neclare sau de-a dreptul neavizate – , motivaţia este una singură, şi anume nevoia disperată a Guvernului de a menţine deficitul bugetar în limitele convenţiilor UE, urmare a creşterilor salariale şi măsurilor de relaxare fiscală.

Reacţii

Potrivit analiştilor CFA Romania, pensiile actuale sunt plătite în proporţie de două treimi din contribuţiile actualilor salariaţi, iar o treime din împrumuturi guvernamentale. De aceea, vor exista presiuni din ce în ce mai mari pe bugetul asigurărilor sociale de stat, iar pensia privată va fi o sursă vitală pentru a asigura un trai decent milioanelor de pensionari. Ca atare, un Pilon II mai slab va produce efecte semnificative în viitor. Viitorii pensionari din România vor avea de pierdut nu doar din sumele care nu vor fi virate în conturile lor, aproximativ 300 milioane euro (calculat la valoarea contribuţiilor din 2016), ci şi din lipsa randamentelor pentru respectiva contribuţie. Contrar celor vehiculate în spatiul public, pensia publică nu oferă un randament celor care virează contribuţiile obligatorii, întrucât aceste contribuţii nu sunt investite în conturile individuale ale acestora, ci sunt utilizate pentru achitarea obligaţiilor curente, se arată în documentul citat. Cu alte cuvinte, subliniază CFA Romania, diferenţa dintre Pilonul I şi Pilonul II de pensie este diferenţa dintre a trăi pe credit şi a economisi şi investi pe termen lung, pentru a crea venituri suplimentare.

Constatăm cu regret că autorităţile au ignorat interesele participanţilor, preferând să adopte o soluţie nefericită, care va afecta standardul de viaţă la pensie a milioane de români, afirmă un comunicat al AURSF – Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare, subliniind că statul român şi-a asumat obligaţia legală de a majora nivelul contribuţiei pentru Pilonul II până la 6%.

Nici mediul internaţional n-a rămas indiferent. România a fost capabilă să realizeze un sistem excelent de pensii private şi nu ar trebui să înceapă să îl distrugă prin reducerea nivelului contribuţiei, spune Janwillem BOUMA, Preşedintele PensionsEurope, federaţia europeană a administratorilor de fonduri de pensii, cu sediul in Bruxelles. Reformele bune în materie de pensii se bazează pe o analiză aprofundată și pe obiective pe termen lung privind adecvarea și durabilitatea. Pensiile private din România au îndeplinit aceste obiective și este extrem de important să continuăm politica pe termen lung. În loc să scadă contribuțiile, Guvernul ar trebui să le crească în conformitate cu planurile pe termen lung. Acest lucru ar spori încrederea întregului sistem de pensii, care este vital pentru orice politică orientată spre viitor, a declarat şi Matti LEPPÄLÄ, Secretarul General al PensionsEurope.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (DOAR 10 ani de Pilon II în România?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum pot fi protejate drepturile consumatorilor de asigurari?

Stefan PRIGOREANU - Vicepresedintele PRBAR 

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!