Undeva, în Sudul BucureÈ™tilor, la graniÈ›a dintre Sectorul 4 È™i Sectorul 5 pare că, la unul dintre sediile ASTRA Asigurări, există viață È™i după faliment. Vă invităm să aflaÈ›i care sunt informaÈ›iile pe care un client al companiei le află direct de la sursă. În ce mod este informat în aceste zile un simplu cetățean despre ce se întâmplă cu asigurările încheiate de companie È™i, mai ales ce are de făcut în caz de daună, la doar câteva zile după ce ASF a anunÈ›at falimentul.
Coordonatele poveÈ™tii noastre sunt simple: un nepot încearcă să afle informaÈ›ii clare despre statusul asigurărilor, dar È™i modul concret de constatare a daunelor pentru o persoană mai în vârstă, un unchi care a auzit de faliment È™i este preocupat de faptul că are asigurări la ASTRA. Site-ul companiei, vizita la o agenÈ›ie ASTRA È™i un apel telefonic către Call-Center-ul companiei au fost locurile în care ne-am oprit în căutarea informaÈ›iilor.
www.astrasig.ro – prima ursă de informare
Prima sursă accesată este chiar site-ul companiei. Aici totul pare îngheÈ›at în timp. Mai mult, la accesarea paginii ne întâmpină un mesaj optimist: EÈ™ti mai relaxat când eÈ™ti asigurat! Pare o glumă dar, din păcate, chiar aÈ™a stau lucrurile. Uimitor mesaj în condiÈ›iile în care compania nu mai poate încheia asigurări de aproape o săptămână. Dar, pentru ca vizita să fie productivă, reÈ›inem un număr de la Call-Center-ul companiei È™i notăm trei adrese ale unor agenÈ›ii apropiate. Pornim aÈ™adar la drum către prima vizită!
Un manechin păzește un sediu pustiu
Prima oprire aduce È™i prima surpriză. Întâlnesc un sediu pustiu. Pare că cineva a plecat în goană È™i a uitat câteva dosare pe un birou, jaluzelele sunt ridicate iar lucrurile par îngheÈ›ate. Este puÈ›in peste ora 9:00 È™i, cu toate că nu este program afiÈ™at aÈ™tept încă 10 minute în speranÈ›a că ar putea să apară cineva. Din păcate, sediul rămâne aÈ™a cum l-am găsit aÈ™a că mă îndrept către următoarea locaÈ›ie.
SperanÈ›a pare să vină… de undeva de sus…
Următorul popas pare că m-a condus în timp, în urmă cu 5 ani. La AgenÈ›ia ASTRA Asigurări din Șoseaua Giurgiului te întâmpină sigla companiei din 2005… member of UNIQA Group. Interesant cum, în aproape 5 ani, nu s-a găsit cineva să o schimbe. AgenÈ›ia de care mă apropii este aproape de un coafor È™i în imediata vecinătate a unei biserici. Nu are program de lucru È™i duminica! Păcat!
Nu È™tiu dacă apropierea de biserică sau doar firea optimistă a interlocutorului pe care l-am găsit în AgenÈ›ie au condus la un dialog ce m-a surprins.
Reporter: Buna ziua, sunteți Agenție ASTRA Asigurări? E deschis?
Agent: Sigur că da! Cu ce vă putem ajuta?
Reporter: ȘtiÈ›i, am un unchi È™i are RCA, CASCO È™i o asigurare de locuință la ASTRA. A auzit că e o situaÈ›ie… că sunteÈ›i în faliment sau ceva de genul…
Agent: Da, aÈ™a este, e o situaÈ›ie. Dar noi avem deschis. Oricum, nu e nimic lămurit. ASF-ul a declarat ceva de faliment, însă nu e hotărâre judecătorească. Până la ea se pot întâmpla multe.
Reporter: Adică? Se mai poate întâmpla ceva bun? Că unchiu’ acesta al meu tot mă bate la cap să aflu ce e cu asigurările lui…
Agent: Păi da, se poate, instanÈ›a nu s-a pronunÈ›at încă. Până la pronunÈ›are poate să vină cineva să cumpere compania È™i totul se rezolvă!
Optimistă variantă. Sunt satisfăcut că am găsit totuÈ™i pe cineva È™i încerc să aflu informaÈ›iile de care am nevoie aÈ™a că, trec la subiect:
Reporter: SpuneÈ›i-mi, vă rog, acum se mai pot încheia poliÈ›e la Dumneavoastră? Și în caz de daună tot la
companie sunăm sau unde?
Agent: Până se pronunță instanÈ›a nu se poate… iar cu daunele zic ăștia că le plăteÈ™te Fondu’ de garantare. Da’ dacă aveÈ›i o daună, tot la noi sunaÈ›i.
Reporter: Adică, iau numărul de pe site de la daune și chiar răspunde cineva?
Agent: Sigur că da, sunați acolo fără probleme. Sigur răspund! afirmă domnul al cărui nume nu l-am aflat.
Cu această replică pare preocupat de altceva, aÈ™a că… nu l-am mai reÈ›inut. Nu imi ramâne decât să mă îndrept către următoarele surse de informare:
ASTRA Asigurări: acum este o perioada de confuzie
Primul contact: Buna ziua, aÈ›i sunat la ASTRA Asigurări. Pentru îmbunătățirea calității serviciilor, apelul dumneavoastră poate fi înregistrat. Momentan toÈ›i operatorii noÈ™tri sunt implicaÈ›i într-o convorbire. Vom prelua apelul dumneavoastră în cel mai scurt timp. Vă mulÈ›umim pentru înÈ›elegere.
Operator ASTRA Asigurări: ASTRA, bună ziua, Ioana este numele meu.
Client: Bună ziua, am È™i eu o rudă neliniÈ™tită, are asigurări la dumneavoastră È™i voiam să È™tim ce se întâmplă, căci am auzit tot felul de lucruri. Ce se întâmplă în caz de daună?
Operator ASTRA Asigurări: În caz de daună, cei de la ASF au postat pe site la ei un ghid pentru situaÈ›iile în cazul în care aveÈ›i daună È™i găsiÈ›i acolo cum trebuie procedat: Ghidul consumatorului ASTRA. Trebuie anunÈ›at Fondul de Garantare în cazul în care se întâmplă o daună, ei vor fi anunÈ›aÈ›i fie prin poÈ™tă, fie pe e-mail. Există È™i datele de contact de la fondul de garantare pe site-ul lor. Și trebuie să le aduceÈ›i la cunoÈ™tință situaÈ›ia.
Client: Deci nu se întâmplă nimic, poliÈ›ele sunt valabile?
Operator ASTRA Asigurări: Da, rămân valabile, dar acum este o perioadă de confuzie, în sensul în care se È™tie unde se adresează totul, dar momentan nu este o procedură exactă. Ei preiau, deschid, dar nu se È™tie cine va instrumenta, cine va face poze... După ce se va publica decizia în instanță referitor la aliment va exista È™i un lichidator. Din câte cunosc, cei de la Fondul de Garantare vor putea alege entități pentru a deschide aceste dosare. Momentan, nu există o procedură de constatare a daunelor.
Client: Deci dacă avem o daună zilele astea, nu are cine să o constate, nu?
Operator ASTRA Asigurări: Se anunță evenimentul, trebuie anunÈ›at în termen de 90 de zile, aÈ™a cum scrie È™i în ghid, din momentul în care a avut loc, îl anunÈ›aÈ›i, dar momentan, săptămâna aceasta mai mult ca sigur nu va veni cineva sau dacă e vorba de auto nu veÈ›i putea merge undeva pentru poze.
Client: Eh, poate avem noroc È™i nu ni se întâmplă zilele astea... Cu speranÈ›a absenÈ›ei unei daune în următoarea perioadă, îi mulÈ›umesc interlocutoarei pentru informaÈ›ii.
DiscuÈ›iile de mai sus vă sunt prezentate ca atare, cât mai aproape de modul È™i forma în care au avut loc. Acesta este doar un demers jurnalistic pentru a vă prezenta într-o formă directă informaÈ›iile pe care le primesc asiguraÈ›ii în aceste zile. Timp de aproape 3 zile am încercat fără succes să sunăm la Fondul de Garantare al AsiguraÈ›ilor, ambele linii aveau aproape non-stop ton de ocupat.
În loc de concluzie: Client: Eh, poate avem noroc È™i nu ni se întâmplă zilele astea...