Tendinte
Insurance Market Trends Conference - Asigurările în Europa - sub „valul” reglementărilor
Autor:Andreea RADU, Vlad BOLDIJAR
Marti, 27 Iunie 2017

Întreaga piață a asigurărilor europene se confruntă cu o adevărată „furtună” de reglementări. Chiar dacă se poate afirma că „primul val” a fost trecut cu bine, odată cu alinierea industriei la Solvency II, „al doilea val” - dat de Directiva Europeană privind Distribuția în Asigurări - va avea un impact și mai mare asupra pieței de profil, căci va aduce în centrul atenției protecția consumatorului.

Totodată, în timp ce la nivel global, „calendarul” asigurătorilor, reasigurătorilor, distribuitorilor și autorităților este ocupat preponderent de către digitalizare sau riscuri cibernetice, piața românească pare și în anul 2017 prinsă în „capcana” unui unic subiect dat de tarifarea polițelor de asigurare de răspunderea civilă auto, a fost unul dintre subiectele amplu dezbătute in cadrul FIAR 2017.

ASF: Trei propuneri pentru creșterea inovației în asigurări

Călin RANGU, Director, Direcția Relații cu Publicul, Petiții și Educație Financiară, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiară, a vorbit în cadrul evenimentului despre inovația financiară și propunerile ASF în acest sens: Ne-am gândit că, inclusiv în noile reglementări care apar, să permitem unele inovații care sunt deja cunoscute la nivel internațional și pe care le-am putea aduce și în România.

Conform reprezentantului ASF, prima propunere se referă la ASIGURĂRILE COLABORATIVE. Se vorbește foarte mult de fondurile mutuale. Legislația primară este incertă, nu este clar dacă e nevoie de o lege nouă pentru a permite companiilor mutuale să activeze pe piață, dar există modele la nivel european, în care chiar brokerul are un rol important. Această metodă, care este un fel de „peer to peer" (P2P), este permisă și de Solvency II și de legislația europeană aplicată și în România, poate fi o facilitate chiar și pentru marile companii, pentru transportatori. Dacă ai 100 de tiruri, poți să aduni cele 100 de polițe într-o astfel de structură. Din discuții s-a concluzionat că există o anumită temere de a lansa produse inovative, deoarece legislația nu permite sau din cauză că legislația este stufoasă sau există elemente ce pot fi interpretate. Încercăm să clarificăm dacă unele soluții inovative pot fi permise și chiar sunt invitate companiile să vină cu soluții noi în piață.

O altă propunere a ASF se referă la AUTOCONSTATARE - notificarea electronică prin care, pentru daunele mici, fără probleme, să se permită electronizarea transmiterii tuturor informațiilor, de la scanarea constatului amiabil, până la transmiterea de poze cu mașinile sau scanarea poliței de asigurare. Vorbim de sume mici, de sute de lei. Să nu meargă clientul 50 km până la centrul de daune pentru o zgârietură. Acest lucru ar reduce, probabil, cheltuielile. Putem vorbi și de reconstatare, care va face subiectul unei comunicări din partea ASF.

PLATA LA UTILIZARE - reprezintă o a treia propunere a ASF. Este puțin mai complicată dar, din punct de vedere legal, noua Lege RCA are elementele necesare să permită aceste lucruri. Plata la utilizare este un concept prin care se declară un număr de kilometri, se folosesc sistemele telematice pentru cei care doresc să utilizeze asemenea device-uri. (...). În acest mod, se pot rezolva și problemele celor care nu folosesc mașinile, iar cei care le folosesc să știe pentru ce plătesc. Plătești cât utilizezi.

Călin RANGU a punctat faptul că autoritatea de supraveghere are în vedere să pună la dispoziția asigurătorilor toate cele trei propuneri: Nu sunt lucruri care vor fi obligatorii, dar este permis un cadru în care oamenii să poată inova, să poată crea, să dezvolte produse, astfel încât consumatorul final să aibă de unde alege ce îi convine cel mai mult. Noua lege permite și reînnoirea polițelor, care este o altă premieră. Acestea sunt trei idei de inovație care pot fi puse în aplicare rapid, mai sunt și alte elemente noi pe care legislația le poate aduce, precum decontarea directă, care este un concept important din perspectiva corectitudinii relației cu consumatorul. Contractul RCA este unul deschis, se pot adăuga servicii suplimentare. Credem că atractivitatea pentru consumatori va fi mai mare, loialitatea lor va crește și, în acest fel, și încrederea în sistemul de asigurări se va putea dezvolta.

UNSAR: Sperăm ca tarifele de referință să nu dea naștere unei noi forme de plafonare

Anul 2016 a fost un an dificil pentru piața de asigurări din România. A fost un an marcat de implementarea Solvency II - care a adus exigențe mai stricte privind capitalul de solvabilitate, reglementare și calitate; un an marcat de falimentele ASTRA și CARPATICA, două companii care dețineau aproximativ 50% din piața RCA și peste 15% cotă de piață; un an cu proteste ale transportatorilor care au pus presiune asupra tarifelor RCA - având ca rezultat plafonarea acestora prin Ordonanța de urgență și, din mai 2017, o nouă lege cu tarife de referință, care, sper eu, să nu dea naștere unei noi forme de plafonare, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

Referindu-se la legea RCA, Adrian MARIN a menționat ca aspecte negative:

  • limitarea cheltuielilor de administrare și de vânzare, inclusiv taxe ale companiilor de asigurare, la 25%;
  • modul în care se va realiza despăgubirea pentru reparația autovehiculelor avariate poate conduce la o creștere necontrolată a daunelor plătite;
  • tarifele de referință prevăzute în lege să nu dea naștere, prin intermediul legislației secundare, unei noi forme de plafonare a tarifelor RCA.

Totodată, ca aspecte pozitive, Președintele UNSAR a menționat:

  • sistemul tabelar pentru reglementarea despăgubirilor pentru daune morale asociate vătămărilor corporale;
  • sistemele telematice - măsura care poate ajuta la responsabilizarea șoferilor.

Mi-aș dori să nu rămânem prizonierii discuțiilor RCA pentru că potențialul pieței de asigurări din România nu este numai de RCA, sunt și alte forme de asigurare care pot prinde contur, sunt mult mai multe acțiuni pe care le putem face în sprijinul clienților, a declarat Mihai TECĂU, Președinte Directorat, OMNIASIG Vienna Insurance Group.

Mihai TECĂU a precizat că efectele celor șase luni de plafonare a tarifelor RCA se vor vedea în perioada următoare, subliniind, totodată, numărul mare de acte normative care trebuie să fie avute în vedere de companii: Mai degrabă trebuie să implementăm și să acumulăm această legislație din prezent. Îmi doresc stabilitate, încredere în piața de asigurări din România, îmi doresc servicii de calitate pentru clienți și prețuri pe măsura calității pe care o oferă un asigurător.

Banca Mondială: Plafonarea tarifelor stimulează un condus riscant

Potrivit lui Eugene GURENKO, Lead Insurance & Risk Management Specialist, Banca Mondială, impactul plafonării tarifelor RCA va fi cunoscut pe parcursul anului 2017, odată cu publicarea unor statistici detaliate referitoare la partea de daune. Acesta a menționat faptul că, pe baza experienței internaționale, această măsură legislativă pune presiune pe rezultatul tehnic, profitabilitate, respectiv conduce la erodarea capitalului companiilor.

De asemenea, o astfel de măsură generează, de obicei, rezultate opuse față de obiectivele urmărite. Rezultatele negative ale unor astfel de măsuri de reglementare se manifestă prin înrăutățirea activității companiilor de asigurare (de exemplu, valori medii ale despăgubirilor mai reduse, disponibilitatea redusă de acoperire, un termen mai extins de soluționare a cererilor de despăgubire etc.), ceea ce nu este bine pentru consumator. În astfel de condiții, tariful este irelevant pentru client, dacă nu îți poți recupera despăgubirea. Din punctul de vedere al supravegherii europene, accentul este pus pe protecția consumatorului. Dacă un consumator nu poate fi servisat, există o problemă, a comentat reprezentantul Băncii Mondiale. Totodată, acesta a punctat faptul că plafonarea unui tarif, în special în cazul industriei de asigurare – unde tariful este calculat în funcție de riscurile preluate în asigurare, subminează rolul fundamental al aceste industrii.

Mai mult decât atât, limitarea tarifelor RCA poate avea urmări negative, în ceea ce privește conduita preventivă a șoferilor, de exemplu a transportatorilor, aceasta putând fi îmbunătățită progresiv coroborat cu siguranța rutieră, sub presiunea unor tarife care să reflecte realitatea. În lipsa stabilirii prețurilor bazate pe riscuri, nu se mai poate face diferența între riscurile bune și riscurile rele (șoferii buni vs. șoferii răi), fiind încurajată proliferarea unui condus mai riscant, fiind astfel afectată societatea per ansamblu, a spus Eugene GURENKO, subliniind faptul că nici o industrie nu poate furniza bunuri și servicii subtarifate, asigurările nefăcând excepție de la această stare de fapt.

GDV: În Germania, preconizăm că legea privind IDD va fi promulgată până în vară

În perioada următoare, sunt așteptate noi modificări europene în ceea ce privește legislația din domeniul asigurărilor. În ceea ce privește IDD - Insurance Distribution Directive (Directiva Europeană privind Distribuția în Asigurări), în Germania, am avansat în procesul de implementare și preconizăm că legea specifică va fi promulgată până în vară, în condițiile în care avem și alegeri în septembrie, a declarat Lenka de MAURO, Deputy Head of Office GDV - German Insurance Association - European Office.

Acest document va include și actele delegate pe care le așteptăm și care considerăm că, până la acel moment, vor fi luate în calcul de Uniunea Europeană, a spus Lenka de MAURO.

Ea a amintit că 23 februarie 2018 este data până la care IDD trebuie implementată. Dacă vom promulga legea în vară, industria de asigurări va mai avea circa o jumătate de an pentru implementare, însă această perioadă poate fi și mai scurtă. Este o problemă care afectează toate actele legislative din domeniu. Timpul este scurt.

În Germania, ne îndreptăm către o implementare de tip 1:1 a IDD. Legiuitorul a decis să respecte textul IDD. Însă, avem o singură zonă în care legiuitorul a decis să modifice prevederile IDD și se referă la obligația generală de consiliere. În prezent, avem obligația de consiliere, însă clientul poate refuza aceasta consiliere, a explicat Lenka de MAURO.

Lenka de MAURO a amintit și de PRIIPs - regulamentul UE pentru pachetele complexe cu componente de asigurări și investiții, al cărui termen de aplicare a fost prelungit până în ianuarie 2018, de Planul de acțiune pentru serviciile financiare de retail (Action Plan on Retail Financial Services), de Pan-European Personal Pension Product - PEPP, dar și de protecția datelor cu caracter personal - un domeniu extrem de important legat de protecția consumatorilor, regulamentul fiind implementat din 25 mai 2018.

Punctul de vedere al BIPAR asupra procesului de implementare al IDD

IDD reprezintă o directivă de armonizare minimă, permițând luarea în considerare a specificității fiecărei piețe. IDD are ca obiectiv să îmbunătățească legislația asigurărilor de pe segmentul de retail și să creeze mai multe oportunități pentru business-urile transfrontaliere, dar și să stabilească măsurile necesare pentru o competiție corectă între distribuitorii de asigurări și să întărească protecția consumatorilor, a declarat Juan - Ramon PLA, Secretary General, BIPAR, Managing Director, Corporation de Mediadores de Seguros, Spain, Member of IRSG, EIOPA.

Din punctul de vedere al BIPAR, una dintre principalele caracteristici ale IDD include elemente precum un domeniu de aplicare mult mai larg comparativ cu IMD, ce asigură condiții de egalitate pentru toți jucătorii din piață, precum și o protecție adecvată a consumatorilor. Cu toate acestea, din perspectiva protecției consumatorilor, excepțiile de aplicare ale IDD ar fi putut fi limitate mai mult, a punctat Juan - Ramon PLA.

De asemenea, IDD plasează cerințele POG (Supravegherea si guvernanța produselor) în cea mai mare parte pe răspunderea asigurătorilor / a intermediarilor care au un rol în activitatea de proiectare a produselor, excluzându-i pe cei care nu creează produse.

Totodată, IDD permite tuturor consumatorilor să primească informații relevante și clare, care să le permită să ia o decizie informată asupra produselor de asigurare. Pentru asigurările generale și cele de viață bazate doar pe riscuri, orice informații suplimentare adăugate la nivel național arconduce la distorsiuni și la slăbirea competiției, fenomene ale căror victime vor fi, în final, consumatorii. De asemenea, acest lucru ar conduce la distragerea atenției consumatorilor de la informațiile relevante privind polița lor de asigurări – precum limite de acoperire, excluderi sau valoarea primei.

Un alt punct de vedere se referă la faptul că IDD nu face referire la activitatea intermediarilor în asigurări în baza principiilor FOE/FOS, ceea ce, în opinia reprezentantului BIPAR, este o oportunitate ratată, întrucât (...), ar fi creat o mai mare claritate juridică în identificarea supraveghetorului relevant în situațiile transfrontaliere. EIOPA ar trebui să actualizeze cât mai curând posibil protocolul de la Luxemburg cu privire la această problemă.

În același timp, nu a fost introdusă nici o interdicție privind comisioanele pentru Produsele de Investiții Bazate pe Asigurare (IBIPs). BIPAR salută această situație, deoarece fiecare intermediar are dreptul să fie remunerat în mod echitabil pentru serviciile sale.

Piețele ECE vs. UE: reguli vs. principii

În procesul legislativ, piețele mici (precum cele din ECE) sunt foarte diversificate comparativ cu piețele dezvoltate și este foarte important să fie luat în considerare principiul proporționalității - în special, în ceea ce privește procesul legislativ din Uniunea Europeană, deoarece, în opinia mea, în piețele mici există un risc mare de apariție a unor consecințe neanticipate: decizii care nu afectează piețe mari din Uniunea Europeană, dar pot avea consecințe devastatoare în aceste mici piețe, a punctat Michael BRANDSTETTER, EU & International Affairs, VVO - Austrian Insurance Association.

În același timp, o legislație stabilă este necesară la nivelul Uniunii Europene, în timp ce un sector de business, precum industria de asigurări, poate ajuta în dezvoltarea economică și a societății, a subliniat reprezentantul VVO.

În procesul de reglementare, există o diferență esențială între ECE și celelalte țări ale Uniunii Europene: În Europa Centrală și de Est, există o cultură bazată pe tradiție, este prea mult bazată pe reguli, în timp ce, în Europa de Vest, piețele sunt orientate pe principii, a declarat Michael BRANDSTETTER.

În piețele ECE, există o tendință ca legislația să fie implementată foarte strict și, chiar dacă nu aceasta este intenția legiuitorului, astfel de lucruri pot pune presiuni mari pe industria de asigurări, a adăugat Michael BRANDSTETTER.

ECE: Daunele plătite pentru vătămări corporale cresc rapid

În ultimii ani, nu s-a înregistrat o creștere semnificativă a primelor pe piața ECE, iar ratele de penetrare ale asigurărilor au scăzut. Din punctul nostru de vedere, această mișcare se leagă în mare măsură de provocările pieței moderne de asigurări, a declarat Jure KIMOVEC, FIG Analyst, STANDARD & POOR's.

Jure KIMOVEC a punctat faptul că piețele moderne de asigurări din regiunea ECE sunt extrem de competitive, această competitivitate având însă, ca principal efect, scăderea tarifelor: Competitivitatea extremă a fost indusă de penetrarea unui număr mare de companii de asigurări anterior crizei din 2008. După criza economică, aceste capacități excesive au influențat prețurile din mai multe țări din regiune. Cu toate acestea, riscurile generale pentru companiile din ECE nu au scăzut. După cum se poate vedea, daunele plătite pentru vătămări corporale din regiune au crescut rapid, ceea ce determină creșterea costurilor societăților de asigurări. Daunele plătite pentru vătămări corporale în Polonia s-au majorat de peste 3 ori în ultimii ani și preconizăm că vor crește și mai mult. Această tendință nu este unică, ci este una generală în zonă. Tendința s-a identificat chiar și în România, în ultimii doi ani, a adăugat Jure KIMOVEC.

Unul dintre principalele efecte ale majorării cuantumului daunelor a fost trecerea companiilor de asigurare către alte modele de business: O parte dintre companii au luat în calcul trecerea către alte tipuri de distribuție, utilizarea în mai mare măsură a soluțiilor digitale pe piață. Pe de altă parte, unele companii s-au concentrat mai mult pe procesele de gestionare a daunelor, optimizându-le, conform reprezentantului STANDARD & POOR's.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Insurance Market Trends Conference - Asigurările în Europa - sub „valul” reglementărilor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!