Cover Story
Reglementarea, impact major în piaţa de asigurări
Luni, 21 Ianuarie 2019

Atât la nivel european, cât şi în România, industria asigurărilor trece printr-o etapă de maturizare, în care clientul şi interesul acestuia se situează în centrul atenţiei. Spre exemplu, ultimii ani au fost marcaţi de dezvoltarea continuă a cadrului legislativ în care industria operează. Acesta vine să întărească nivelul de protecţie a consumatorilor şi a tuturor clienţilor. Fie că vorbim de Directiva Solvency II, de IDD – Directiva privind Distribuţia în Asigurări sau de GDPR - Regulamentul privind Protecţia Datelor Personale - toate acestea au determinat transformări operaţionale complexe în întreaga industrie, în 2018.

2019 este, aşadar, anul în care vom vedea impactul şi rezultatele implementării acestor prevederi, în plan operaţional, şi nu numai. De asemenea, pentru 2019, ne aşteptăm la modificări la nivel european ale legislaţiei privind asigurările de răspundere civilă auto – Directiva privind Asigurările Auto urmând a fi modificată, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România.

Conform acestuia, în 2019, poate mai mult decât până acum, atenţia acordată inovării şi consumatorilor va face diferenţa pe piaţă. Noua generaţie de clienţi îşi doreşte simplitate în produse, în ofertare şi în timpii de răspuns. Industria asigurărilor îşi schimbă modelul de business şi se adaptează – iar toate aceste subiecte vor fi dezbătute la Bucureşti, cu ocazia Conferinţei Anuale Insurance Europe, federaţia europeană a asociaţiilor asiguratorilor şi reasiguratorilor. Evenimentul, un reper la nivel internaţional prin prisma tematicii abordate, a vorbitorilor şi a invitaţilor speciali, va avea loc pe 23 mai 2019, iar România este prima ţară din Europa Centrală şi de Est care îl găzduieşte. Organizarea Conferinţei Insurance Europe la Bucureşti marchează, totodată, cea de a 25-a aniversare a UNSAR, a adăugat Alexandru CIUNCAN.

GDPR – Regulamentul General pentru Protecţia Datelor Personale

Regulamentul General pentru Protecţia Datelor Personale a intrat în vigoare la data de 25 mai 2018 în toate statele Uniunii Europene, inclusiv în România. Astfel, toate autorităţile, organizaţiile şi companiile care prelucrează date personale, inclusiv companiile de asigurări şi brokerii, sunt nevoite să respecte noile prevederi. Amenzile pentru încălcarea regulilor sunt foarte mari, pragul maxim fiind de 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri anuală globală. Brokerii şi asiguratorii din România susţin, la fel ca toate celelalte entităţi vizate de acest regulament, că implementarea GDPR a presupus, printre altele, schimbări la nivel de resurse umane, financiare şi informatice.

Prin toate modificările cadrului de reglementare, anul 2018 a fost, cu siguranță, despre client și despre maturizarea pieței. Pe plan european, GDPR a schimbat substanțial modul de lucru în toate domeniile, inclusiv în asigurări. Diferența importantă și, totodată, provocarea industriei asigurărilor a fost că, prin natura activității noastre, procesăm date cu caracter personal de cele mai variate tipuri, de la informații financiare, până la cele despre sănătate. De aceea, îmbunătățirea fluxurilor de date și monitorizarea constantă a acestora vor rămâne o preocupare continuă, a precizat Adrian MARIN, CEO, GENERALI România.

Şi Anna GRZELONSKA, CEO, NN Asigurări de Viață, consideră că GDPR a reprezentat cea mai importantă schimbare legislativă din acest an, nu numai pentru piața asigurărilor, ci și pentru alte industrii și, alături de legislația IDD, a dus la transformări importante în segmentul asigurărilor

de viață și de sănătate, în beneficiul clienților, contribuind la o experiență mai bună a acestora și la creșterea standardelor în domeniul protecției datelor.

Legislația GDPR ne-a dat un impuls pentru a parcurge mai repede un drum pe care deja pornisem. GROUPAMA Asigurări s-a pregătit din timp pentru implementarea legislației GDPR. De altfel, aveam deja în derulare o serie de proceduri la nivel de grup, care adresau sensibilitatea datelor cu caracter personal, înainte de formalizarea la nivel UE a acestor criterii de protecție. Acestora le-am adăugat și alte proceduri pentru a fi pe deplin conformi legislației, dar și pentru că este în interesul nostru să ne protejăm pe noi și pe clienții noștri, cu care ne dorim un parteneriat corect, pe termen lung, a afirmat François COSTE, CEO, GROUPAMA Asigurări.

Alexandra GARDAN, Directorul de Dezvoltare al MediHelp Internaţional, consideră că aplicarea legislaţiei GDPR este în beneficiul consumatorului datorită caracterului protectiv al legii. Pe de altă parte, este de părere că reprezintă un proces greoi, cu caracter birocratic, care se aplică şi în cazul companiei şi al consumatorului, îngreunând procesul de vânzare şi de promovare.

Din perspectiva consumatorilor, Sînziana MAIOREANU, CEO, AEGON România, crede că îmbunătățirea nivelului de protecție a datelor cu caracter personal și transparentizarea prezentării produselor sunt aspecte care au avut un impact pozitiv. În ceea ce privește AEGON România, am avut grijă să ne adaptăm din timp procesele, pentru a ne conforma cerințelor GDPR. La nivel global, AEGON a adoptat standarde superioare față de GDPR. Am îmbunătățit politicile și procedurile interne, iar toți angajații noștri sunt instruiți la nivelul cerut la nivel european, a adăugat ea.

De asemenea, Carmina DRAGOMIR, CEO, METROPOLITAN Life, a subliniat că toate schimbările legislative din 2018 au avut impact atât asupra companiilor, cât și asupra consumatorilor. În primul rând, putem menționa intrarea în vigoare a legislației GDPR cu privire la protejarea datelor cu caracter personal. Cred că această schimbare a fost o provocare pentru toți jucătorii din zona asigurărilor în mod particular, dar și pentru restul companiilor, în mod general, indiferent de sfera lor de activitate. În ceea ce ne privește, este o reglementare pe care am primit-o cu deschidere, întrucât considerăm că o piață bine reglementată aduce beneficii consumatorilor și un cadru legal adecvat pentru companii de a-și desfășura activitatea. Am început demult călătoria pentru protejarea datelor, iar odată cu noile reglementări am reanalizat cu atenție procesele, documentația, termenii și condițiile, astfel încât să fim aliniați la noile cerințe legale, a precizat aceasta.

Carmina DRAGOMIR a adăugat, totodată, că o noutate a acestui început de an a fost introducerea de către toți asigurătorii a unui document standardizat, KID (key information document), menit să comunice toate informațiile relevante cu privire la produsele de asigurare de tip retail (individual) ce încorporează o componentă de investiție (PRIIP - Package Retail and Insurancebased Investment Product). Scopul reglementărilor PRIIPS este de a îmbunătăți comunicarea precontractuală prin obligarea asigurătorilor de a înmâna un document standardizat clienților înainte de achiziție. Acest document înlesnește înțelegerea produsului și compararea acestuia cu alte oferte din piață.

Toate aceste noutăți, norme și reglementări vin în sprijinul clienților, lucru care nu poate decât să ne bucure. Considerăm firesc efortul pe care trebuie să îl depună asigurătorii de a sprijini, în primul rând, beneficiul clientului, nu doar beneficiul comercial, a afirmat Carmina DRAGOMIR.

IDD – Directiva privind Distribuţia de Asigurări

Legea privind distribuţia de asigurări - IDD a fost publicată în Monitorul Oficial pe 8 octombrie 2018, ulterior fiind aprobate şi publicate şi normele de punere în aplicare a acesteia pe piaţa locală de asigurări. Implementarea măsurilor incluse în această Directivă aduce o serie de provocări tuturor jucătorilor de pe piaţă, aceasta reglementând modul în care produsele de asigurare sunt vândute, inclusiv transfrontalier. Practic, întreaga distribuţie va fi remodelată.

Adrian MARIN susţine că Directiva IDD a devenit operațională, pentru moment fără un efect vizibil asupra business-ului din România, dar cu un scop clar: o convergență a industriei către nevoile clienților. Acest demers, deși nu este lipsit de provocări operaționale, se va traduce, în cele din urmă, printr-un spor de transparență și de credibilitate în fața clienților noștri, a completat el.

La rândul său, Carmen RADU, Președinte, FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor, este de părere că implementarea pachetului legislativ privind distribuţia şi pregătirea profesională a intermediarilor în domeniul asigurărilor va fi cu siguranţă una din marile provocări ale anului 2019, deoarece sunt cerinţe de transparență foarte exigente, dar consumatorii vor fi mai bine informaţi, îşi vor cunoaşte drepturile - riscurile acoperite şi excluderile - în momentul în care îşi vor încheia o asigurare.

Impactul IDD vine să alinieze legislaţia românească cu prevederile legislaţiei comune europene, subliniază Alexandra GARDAN. Din punctul nostru de vedere, această aliniere va fi benefică pentru că va oferi instrumente şi modalităţi noi de desfăşurare a activităţii şi parteneriate care lipseau din peisajul local, dar care de altfel erau utilizate pe scară largă la nivel european: co-brokeraj, agent de management, creator de produse ori intermediar auxiliar. Toate aceste modificări vor avea impact şi asupra nevoilor consumatorului, dar şi asupra soluţiilor noi şi cât mai adecvate a acestor necesităţi.

Nevoile şi protecţia drepturilor consumatorului sunt în centrul atenţiei atât prin aplicarea GDPR, cât şi a IDD. Ne aşteptăm ca legislaţia secundară să nu interpreteze în mod restrictiv noile aspecte evolutive, menţionate anterior, implementate de către legea IDD, a completat oficialul MediHelp

Internaţional.

Şi Maria RANGELOVA, CEO, CertAsig România, susţine că anul 2018 a fost unul complex, cu multe reglementări noi în domeniul legislativ, care au condus implicit la o creştere a activităţii de conformitate.

Transpunerea directivelor europene (IDD, GDPR sau MIFID II) şi armonizarea acestora cu reglementările interne a reprezentat un proces provocator, fiind necesară revizuirea şi actualizarea integrală a tuturor procedurilor pentru toate pieţele în care CertAsig este prezentă. Pentru o companie nișată de dimensiunea noastră, volumul de muncă în vederea conformării a implicat alocarea unor resurse suplimentare şi eforturi susţinute din partea întregii organizaţii, presiunea fiind resimţită atât în partea operaţională, cât şi în zona profitabilităţii, a precizat Maria RANGELOVA.

Totodată, Anita NIȚULESCU, CEO, Eurolife ERB Asigurări, consideră că atât Directiva privind distribuţia de asigurări (IDD), cât şi noul Regulament General de Protecţia Datelor (GDPR) implementate anul acesta de către industria de asigurări au un impact pozitiv asupra consumatorilor. Fie că vorbim de folosirea datelor personale ale acestora (care, potrivit GDPR, trebuie să se facă în condiţii de deplină siguranţă, iar consumatorii să fie informaţi cu privire la toate detaliile acestei folosiri), fie de vânzarea unui produs de asigurare (care, potrivit IDD, trebuie să se facă după o analiză mult mai amănunţită a nevoilor clientului), toate acestea contribuie la creşterea gradului de informare a consumatorilor şi crearea unui context de înţelegere completă a produsului de asigurare dorit. Este încă un pas util către transparentizarea pieţei şi stabilirea unor parteneriate client – asigurator, client – intermediar de asigurări, bazate pe încredere, a adăugat ea, precizând că Eurolife a implementat în timp util noile cerinţe legislative.

Inițiativele legislative au rolul de a proteja interesele consumatorilor, susţine Dan DOBRE, Director Comercial, SIGNAL IDUNA România. De aceea, este firesc ca, periodic, instituțiile de profil să aducă în piață idei care contribuie la luarea unor decizii educate atât din punct de vedere financiar cât și din punct de vedere al prelucrării datelor cu caracter personal. Implementarea unor astfel de directive legislative constituie proiecte în sine, iar abordarea SIGNAL IDUNA a fost de a minimiza pe cât posibil efectul acestor schimbări la nivelul consumatorilor. Dan DOBRE consideră că impactul cel mai important este dat de transparența și predictibilitatea care ar trebui să urmeze alinierii tuturor jucătorilor din piață la noile norme, iar pentru clienți ar trebui să urmeze o perioadă în care încrederea în piața de asigurări să crească.

Legislaţia RCA

Legea RCA reprezintă un subiect de dezbatere continuă în piaţa românească de asigurări. La peste un an de la aplicarea acestei legi, se discută despre o serie de modificări care i se vor aduce, ca urmare a semnalărilor făcute, în vară, de Comisia Europeană. În acest sens, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a înființat deja un grup de lucru special pentru a efectua modificările necesare.

Chiar dacă jucătorii din piaţă susţin că efectele noii legislaţii RCA asupra consumatorilor s-au resimţit direct în creşterea gradului de protecţie a păgubitului, prin includerea în asigurare a unor acoperiri şi servicii suplimentare, precum şi în creşterea gradului de informare şi conştientizare a consumatorului, cu privire la caracterul necesar şi obligatoriu al asigurării RCA, această lege este perfectibilă şi se caută soluţiile de îmbunătăţire. De asemenea, spun că s-a observat o reaşezare a pieţei.

Virgil ȘONCUTEAN, CEO, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări, a subliniat că Legea RCA a avut cel mai important impact asupra industriei şi cosumatorilor: Introducerea decontării directe a adus un plus de simplitate şi eficiență pentru beneficiari. În 2018, 15% dintre clienţii ALLIANZ-TIRIAC care au cumpărat asigurarea RCA, au optat şi pentru ataşarea decontării directe.

De aceeaşi părere este şi Cristian IONESCU, Președinte Directorat, ASIROM VIG. Decontarea directă este un instrument creat pentru client şi de mare folos ambelor părţi, înregistrând o evoluţie pozitivă constantă în portofoliul nostru, a spus el.

Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie - cunoscută ca Legea RCA – a intrat în vigoare pe 12 iulie 2017 şi a adus schimbări importante pentru industrie. Aceasta este prima lege dedicată exclusiv segmentului RCA. Pentru a se asigura punerea în aplicare a prevederilor Legii RCA, ASF a elaborat Norma RCA (Norma nr. 20/2017).

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Reglementarea, impact major în piaţa de asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!