8D sau Opt Discipline pentru Rezolvarea Problemelor este o metodă sistematică folosită de echipe inter-departamentale pentru a analiza defectele si cauzele acestora, pentru stabilirea unui plan de măsuri corective și monitorizarea eficienței implementării acestora.
În prezent, există din ce în ce mai multe companii care folosesc metoda 8D pentru rezolvarea problemelor/defectelor.
Ca scurt istoric, putem menționa că în 1987 este implementată în industria auto ca metodă structurată de rezolvare a problemelor și pentru îmbunătățirea calității produselor și proceselor. Ford a fost prima companie care a publicat un manual cu această metodologie, documentată și definită ca Team Oriented Problem Solving (TOPS).
De ce este metoda 8D importantă?
8D include toate aspectele cheie în gestionarea unei probleme:
izolarea problemeianaliza cauzelor fundamentale
corectarea problemei
prevenirea problemei;
8D este destul de ușor de învățat și ajută la construirea unei culturi organizaționale orientate spre Calitate.
Obiectivele principale ale metodei 8D sunt:
Beneficii principale ale metodei 8D sunt:
Instruirea corectă a persoanelor cheie în orice organizație este esențială pentru finalizarea cu succes a procesului 8D.
Având in vedere creșterea zonelor de aplicare și totodată a rezultatelor obținute, în 2014 metodologia a fost standardizată prin standardul AS13000™ – „Cerințe pe care Furnizori trebuie să le îndeplinească ȋn Rezolvarea Problemelor”.