HR & Employee Benefits
Schimbi domeniul? Abilități pentru o carieră de succes în asigurări
Autor:Sabrina CANEA
Joi, 15 Septembrie 2016

Să migrezi dintr-un domeniu de activitate în altul nu mai este, în societatea zilelor noastre, o noutate. Oamenii descoperă zilnic că domeniul pentru care s-au instruit nu este pentru ei, nu se mai regăsesc în activități pe care acesta le presupune sau, pur și simplu, nu mai este profitabil. Totuși, atunci când vorbim de asigurări, totul devine mai delicat, astfel încât ai nevoie de anumite cunoștințe și abilități fără de care nu poți supraviețui în această lume. 

Studiile au arătat că majoritatea oamenilor care aleg să-și schimbe locul de muncă tind să meargă spre un domeniu de activitate cu totul diferit față de ceea ce fac în prezent, chiar dacă acesta presupune anumite studii și experiență pe care ei nu le au. De altfel, majoritatea celor care fac această schimbare la o vârstă mai înaintată tind să fie mai fericiți și să câștige mult mai bine decât la job-urile precedente.
La celălalt pol al vârstei, Millennials sunt de aşteptat să îşi schimbe cariera cel puțin o dată în viață, dar și compania pentru care lucrează (aceștia sunt de așteptat să lucreze de-a lungul carierei lor pentru 2-6 angajatori). Mai mult, aceștia vor încerca o varietate de funcții și domenii diferite. Astfel, organizațiile vor avea parte în viitor nu numai de un flux continuu de angajați care vin și pleacă, dar și de mai puțin devotament de la aceștia pe termen lung. 
Făcând o radiografie a pieței de asigurărilor din România, aceasta este saturată numai în proporție de 4-6%. Ca atare, reprezintă un potențial uriaș de dezvoltare din perspectiva resurselor umane. În acest sens, marile companii de asigurări se implică activ în pregătirea noilor angajați, prin programe de training, mentoring, coaching și team building-uri, reușind să integreze și oamenii veniți din domenii de activitate diverse.
Cu toate acestea, chiar dacă loc este în industrie, cât și bunăvoință din partea angajatorilor, care sunt must-urile pe care un potențial angajat ar trebui să le aibă pentru a intra în această piață? 

Abilități în comunicarea interpersonală

Discutând în mod concret despre domeniul de business, putem puncta că afacerile se întemeiază pe construirea şi menţinerea relaţiilor reciproce. Astfel, un lucru indispensabil celor care doresc să intre în industria asigurărilor este un scor cât mai bun în ceea ce privește relațiile interumane, ne spun profesioniștii în resurse umane din companiile de asigurări. 
Este important să poți sintetiza și traduce într-un limbaj accesibil infomații numeroase și complexe, fiind important să poți adapta și ajusta mesajul ținând cont de nivelul de cunoștințe în domeniu, interesul și motivația interlocutorului, potențialul client, a afirmat Pia SIMIONESCU, Director Resurse Umane, Gothaer Asigurări Reasigurări.
Consultantul de asigurări are un rol esențial în a înțelege contextul financiar personal al fiecărui client. „Acesta are rolul de a analiza nevoile punctuale ale acestuia și de a pune în balanță nevoile sale actuale și așteptările pentru viitor astfel încât, în final, să-l poată sprijini să ia cea mai bună decizie pentru asigurarea și protecția viitorului său și al familiei”, punctează reprezentanții NN Asigurări de Viață.
În plus, această abilitate de a relaționa cu oamenii trebuie îmbinată cu puterea de a construi ușor relații cu cei din jur, astfel încât să fie completată de proactivitate și creativitate. Fiecare client are nevoi specifice, nu există o rețetă perfectă pe care să o aplici tuturor, de aceea, un bun profesionist trebuie să anticipeze nevoile clienților, aflate mereu în schimbare, și să fie deja acolo cu cele mai bune soluții, explică Cătălina MUȘAT, HR Manager, METROPOLITAN Life.

Bagaj personal completat de certificări

În funcție de departamentul vizat, cei care vor să înceapă o carieră în asigurări au posibilitatea de a obține poziția dorită dacă dețin setul de abilități și competențe necesare postului, a afirmat Adriana ROŞ, Senior HR Specialist, SIGNAL IDUNA. Cu mențiunea că acestea trebuie completate de anumite certificări pentru pozițiile foarte specializate. 
Adriana ROŞ întărește, de asemenea, acest aspect, spunând că, dincolo de certificarile obligatorii, pentru fiecare poziție este necesar un anumit set de cunoștințe și abilități, pentru desfășurarea cu succes a sarcinilor de serviciu: În anunțurile de recrutare sunt specificate cerințele necesare pentru fiecare poziție, în materie de cunoștinte și competențe specifice postului.
Credem că „bagajul” personal, conștiinciozitatea, încrederea în sine, motivația, capacitatea antreprenorială sau orientarea spre client sunt la fel de importante pentru un viitor consultant în industria asigurărilor de viață, au afirmat reprezentanții NN Asigurări de Viață. 
Alături de competențele tehnice specifice fiecărui post, în compania noastră există un set de competențe generale care ne indică dacă un candidat e compatibil cu compania, spune Judith KIS, Director Resurse Umane, GROUPAMA Asigurări. Acest set se referă la livrare de rezultate, orientare către client, agilitate, angajament organizațional și orientare colaborativă, a explicat aceasta. 
În final, putem fi de acord că activitatea în asigurări presupune învățare continuă. Potențialul angajat trebuie să fie studios, să aibă capacitatea de a asimila cunoștințe din domeniile financiar, juridic și vânzări, spune Traian IONEL, HR Manager, GARANTA Asigurări. În acest sens, o persoană deschisă și motivată va asimila imediat informațiile de care are nevoie pentru a performa, a afirmat Cătălina MUȘAT.

De la negociere și comunicare... la cunoaștere și expertiză

În funcție de segmentul de piață pe care potențialul angajat alege să profeseze, sunt necesare alte tipuri de aptitudini. Succesul pe segmentul de piață retail, unde este nevoie de multă informație și educație oferite clienților, se bazează pe clasicele abilități de vânzări (vânzare consultativă, vânzare în beneficii), negociere, comunicare, ascultare activă, dar și de un spirit analitic bine dezvoltat, explică Pia SIMIONESCU.
În ceea ce privește segmentul de clienți corporate, aici vorbim adeseori despre clienți care cunosc foarte bine produsele, știu exact ce își doresc, iar abordarea nu mai poate fi una consultativă. Specialistul în asigurări trebuie să funcționeze în interacțiunea cu acest segment de clienți ca un asistent care cunoaște cel mai bine domeniul și care doar confirmă și ajustează opțiunile clientului care deja își cunoaște foarte bine nevoile și opțiunile, și care are deja o poziție bine conturată în alegerea produselor de asigurări, punctează aceasta. Așadar, pentru acest segment de clienți,   cunoașterea, expertiza tehnică și excelența profesională vor face diferența.
Indiferent de segmentul de piață căruia i se adresează, fie că lucrează în interacțiune directă cu clienții sau intermediarii, fie că lucrează în departamentele de suport, angajații companiilor de asigurări au nevoie de bune abilități numerice și verbale. Este nevoie și de răbdare și tenacitate pentru a acumula cunoștințele tehnice necesare: condiții de asigurări, excluderi, mod de calcul prime, cote, francize, însă acestea sunt lucruri care pot fi învățate destul de ușor, a adăugat Pia SIMIONESCU. În plus, aplicațiile software dezvoltate de asigurători facilitează foarte mult procesul de vânzare. 

Analiză și perseverență

Candidații trebuie să analizeze atent oportunitățile, ceea ce i se potrivește, ce dorește să facă, iar apoi să acorde suficient timp pentru a asimila cunoștințe și abilități. 
Fii receptiv la ce vezi bun în jurul tău și fii sincer cu ce ai de îmbunătățit la tine însuți/însăți. Oferă înainte de a cere. Oferă timp, efort, rezultate, este sfatul Piei SIMIONESCU adresat celor care doresc să se reprofileze și să intre în lumea asigurărilor.
Înainte de a se angaja, persoana respectivă ar trebui să culeagă informații referitoare la cele două categorii de produse de asigurari viață și non-viață; să se decidă asupra categoriei de produse cu care ar dori să lucreze (dacă are această posibilitate de a alege), spune Traian IONEL. Din punctul meu de vedere, o persoană care se ocupă de ambele produse nu va excela în nici una din cele două categorii de produse, adaugă acesta.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Schimbi domeniul? Abilități pentru o carieră de succes în asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Brokerii si clientii lor. Cum a fost anul 2017 pentru ei si ce ii asteapta in anul urmator?

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR
Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!