eStyle

Tehnologia, în luptă cu pandemia

Autor:Adina TUDOR
Vineri, 15 Mai 2020

Pandemia generată de COVID-19 a creat schimbări profunde la nivelul societăţii în doar câteva săptămâni, obligându-ne să căutăm soluţii rapide pentru a rezolva probleme apărute peste noapte. Ce tehnologii au ajutat în menţinerea distanţării sociale şi în lupta împotriva pandemiei COVID-19?

Obligate să răspundă rapid unei ameninţări apărute, parcă, de nicăieri, companiile din întreaga lume s-au văzut nevoite să recurgă la măsuri extreme şi să caute ajutor în tehnologie. Astfel, distanţarea socială, dar şi lupta împotriva pandemiei de COVID-19 au ajuns să fie susţinute de o serie de tehnologii şi au determinat, la rândul lor, crearea de noi soluţii.
 

 


Ce am folosit până acum

Răspunzând îndemnului de a sta acasă, telemunca, sau „lucrul de acasă” s-a numărat printre primele soluţii găsite de companii pentru a permite desfăşurarea activităţilor simultan cu reducerea expunerii angajaţilor şi protejarea comunităţilor. Astfel, sistemele de teleconferinţe, precum Skype, Microsoft Teams, Zoom, Webex sau Google Hangouts au reprezentat un ajutor enorm în reorganizarea activităţii companiilor, permiţând, pe cât posibil, continuarea operaţiunilor acestora.

De asemenea, alături de reorganizarea echipelor, companiile au implementat şi o serie de măsuri de digitalizare care să permită reducerea interacţiunii cu clienţii. De exemplu, asigurătorii au încurajat folosirea modalităţilor digitale pentru încheierea sau reînnoirea poliţelor şi pentru constatarea şi instrumentarea daunelor, o parte dintre ei lansând, în această perioadă, aplicaţii online pentru avizarea daunelor sau implementând soluţii precum plata cu cardul, printre altele.

În paralel, „medicina de la distanţă” – desfăşurată prin sisteme de telehealth – a cunoscut, la rândul său, o creştere spectaculoasă. În eforturile de reducere a numărului de pacienţi care sunt nevoiţi să se deplaseze pentru a accesa serviciile medicale, multe clinici şi spitale au implementat posibilitatea desfăşurării de consultaţii de la distanţă.

Roboţii au jucat, treptat, un rol din ce în ce mai important pe multiple planuri. Pe de o parte, aceştia au început să fie folosiţi în spitale pentru dezinfectare. De exemplu, laboratorul de cercetare și dezvoltare Modulab din București a lansat primul prototip de robot de dezinfecție cu ajutorul radiației UV-C – vorbim atât de roboţi autonomi inteligenţi, cât şi de variante neautonome.

Pe de altă parte, roboţii au fost folosiţi, în câteva ocazii, în impunerea măsurilor de carantinare şi informare a populaţiei cu privire la necesitatea de a nu părăsi locuinţa. Un exemplu notabil este Tunisia, unde patrulele de poliţie au fost înlocuite, pe străzile din capitala Tunis, cu roboţi de patrulare dotaţi cu camere de luat vederi, senzori şi sirenă, cetăţenii fiind obligaţi chiar să se legitimeze la solicitarea acestora.

La rândul lor, dronele au devenit un instrument utilizat de forţele de ordine pentru supravegherea respectării măsurilor de carantinare şi distanţare socială în mai multe zone de pe glob, inclusiv în România (în Cluj-Napoca).

De altfel, sistemele de supraveghere a populaţiei prin multiple metode au cunoscut o explozie în această perioadă. Conform unei analize realizate de publicaţia online OneZero la începutul lunii aprilie, cel puţin 28 de ţări au crescut măsurile de supraveghere a populaţiei în lupta împotriva coronavirusului, cea mai cunoscută metodă fiind utilizarea serviciilor de localizare a persoanelor prin smartphone.

Imprimarea 3D a permis, în această perioadă, inovarea la un nivel neaşteptat. De la sisteme de ventilaţie a plămânilor până la sisteme de deschidere a uşilor fără manevrarea clanţelor, imprimantele 3D au început să fie folosite intens în lupta împotriva COVID-19. Un exemplu este prototipul de ventilator 3D lansat la Timişoara la finalul lunii martie.

 

 

 

 


Ce ne-ar putea ajuta şi mai mult

Tehnologia existentă şi inovaţiile rapide din ultima perioadă ajută, fără doar şi poate, la menţinerea unor măsuri care, altfel, ar fi fost imposibile. Cu toate acestea, lucrătorii din multiple industrii – fără de care societatea s-ar prăbuşi complet – au continuat să fie expuşi pericolului, fiind nevoiţi să îşi continue activitatea. În ajutorul lor ar putea veni tehnologii mai avansate, care se află în diverse etape de dezvoltare, dar care nu au ajuns încă în punctul în care pot fi folosite la adevărata lor capacitate.

Maşinile autonome ar putea fi răspunsul în cazul transporturilor de bunuri, dar şi al numărului brusc de cereri pe segmentul de distribuţie. Necesitatea asigurării circulaţiei produselor de bază – hrană, medicamente –, dar şi creşterea bruscă a comenzilor online cu livrare la domiciliu pentru mâncare şi alte tipuri de bunuri au determinat un necesar sporit de resursă umană pe acest segment de activitate. Maşinile autonome ar putea reprezenta o soluţie care să permită atât protecţia angajaţilor din domeniul transporturilor, cât şi un răspuns rapid la cerere.

Implementarea roboţilor pe o scară mai largă – pentru îmbunătăţirea sistemelor automate de check-out din magazine, de exemplu –, ar putea contribui la creşterea gradului de protecţie a angajaţilor din domeniul retail.

Nu în ultimul rând, realitatea virtuală ar putea înlocui, cu succes, sistemele de teleconferinţă, generând o alternativă mai realistă a meeting-urilor de la distanţă.

Surse: mediafax.ro, revistabiz.ro, weforum.org, digi24.ro, onezero.medium.com, revistabiz.ro

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Tehnologia, în luptă cu pandemia).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: