Tendinte
Telematics – doar o nouă modă?
Autor:Daniela GHEȚU
Miercuri, 19 Aprilie 2017

Atât pentru clienţi, cât şi pentru asigurători, ideea unei tehnologii care să permită tarifarea personalizată a asigurărilor auto pare, cel puţin teoretic, soluţia ideală. Desigur, o soluţie mai puţin atrăgătoare pentru şoferii cu un comportament riscant în trafic şi doar de un relativ interes pentru asigurătorii - din fericire, tot mai puţini -, care ţintesc extinderea cotei de piaţă utilizând ca argument exclusiv preţul. Per total însă, trendul este clar: utilizarea tehnologiilor telematice este în curs de expansiune şi, cel mai probabil, va deveni un loc comun într-un viitor nu prea îndepărtat. Ritmul în care are loc acest proces depinde însă de numeroase caracteristici locale: de la unele de natură culturală, cum ar fi deschiderea clienţilor către ideea de a fi îndeaproape monitorizaţi, urmând ca datele lor personale să fie prelucrate de un „big brother” din industria asigurărilor, până la diverse caracteristici tehnice ale fiecărei pieţe, unde considerente actuariale, de cost etc. se întâlnesc cu rezultante diferite.

În peisajul european actual, penetrarea tehnologiilor telematice se află în stadii extrem de diferite. Într-o schemă de implementare în 5 paşi, ca cea prezentată de „Observatory on telematics, connected insurance & innovation” 1, niciuna dintre pieţele de asigurări din lume nu a atins fazele finale, de creştere şi maturitate în privinţa utilizării tehnologiilor telematics. În Europa, Italia este campionul absolut, piaţa aflându-se, potrivit grilei amintite, către finalul fazei 3, de „învăţare”, o fază în care se consideră că numai câţiva jucători de top înţeleg pe deplin potenţialul tehnologiei, definindu-şi propria abordare şi propunând publicului pe scară largă produsele specifice. Marea Britanie şi, în afara Europei, SUA şi Africa de Sud, se află la trecerea din faza de explorare, către cea de învăţare, în timp ce Spania şi Canada abia încep să exploreze domeniul. Mai concret, faza de explorare presupune testarea soluţiilor de companii „pionier” din piaţă, în timp ce restul jucătorilor se implică mai degrabă în proiecte pilot, pe segmente limitate de clienţi şi cu investiţii minime. În sfârşit, pieţe ca Franţa şi Germania fac parte din grupul „reticenţilor” care, pentru moment încă, analizează oportunitatea şi costurile presupuse de soluţiile telematice, în încercarea de a se decide dacă să pornească pe acest drum sau nu.

Italia - un exemplu pe cale de extindere

Potrivit Bain & Co, la finele lui 2015, 16% din contractele de asigurări auto italiene includeau utilizarea tehnologiei telematics, ceea ce înseamnă că peste 4,8 milioane de autovehicule sunt dotate cu o „cutie neagră” care le monitorizează comportamentul în trafic. De remarcat că penetrarea telematics este cea mai puternică în zonele cu tarife mai ridicate, cum ar fi Napoli, unde se bucură de succes atât poliţele tip „pay-as-you-drive” (plăteşti după cât mergi), cât şi cele „pay-how-you-drive” (plăteşti după cum conduci). Totuşi, la nivelul întregii pieţe, 51% din poliţele „asistate” telematic fac parte din segmentul de piaţă cu prime anuale mai mici de 400 euro.

Potrivit ANIA Observatory on Telematics, primele efecte ale utilizării telematics se fac deja simţite, frecvenţa daunelor pentru poliţele cu componentă telematică fiind cu 20% mai redusă faţă de restul poliţelor.

Exemplul italian s-ar putea răspândi la scară globală: potrivit firmei de consultanţă IHS, dacă la sfârşitul lui 2015 în lume circulau circa 12 milioane autovehicule dotate cu dispozitive telematice, acest număr ar putea creşte până la 142 milioane în 2023. Într-o perspectivă geografică şi temporală mai restrânsă, un studiu recent realizat de ABI, asociaţia asigurătorilor britanici, susţine că în Europa numărul utilizatorilor de dispozitive telematice va atinge 44 milioane în 2017, de la 1,5 milioane în 2010, liderii acestei creşteri fiind Italia şi Marea Britanie.

Care sunt motivele de reticenţă?

Menţionam anterior Germania în rândul pieţelor de asigurări auto care privesc cu o oarecare reticenţă implementarea tehnologiilor telematice. Un articol publicat de GEN Re explică această atitudine prin gradul deja ridicat de sofisticare al pieţei germane de specialitate, rezultat a două decenii de competiţie intensă pe parcursul cărora varietatea de produse şi personalizarea tarifelor au crescut. Ca atare, piaţa germană de asigurări auto este deja extrem de eterogenă şi competitivă chiar şi fără cotarea personalizată adusă de tehnologiile telematics. Ca atare, la costurile actuale ale tehnologiei, asigurătorii germani se îndoiesc că asiguraţii lor ar putea fi suficient de motivaţi să suporte costurile iniţiale de trecere la o poliţă asistată telematic. Totuşi, mulţi operatori sunt de acord că, cel puţin pentru anumite categorii de clienţi, tehnologia s-ar putea dovedi purtătoare de beneficii şi deci interesantă. Astfel, după iniţiativele lansate în anii trecuţi de companii de nişă, 2016 a fost marcat de intrarea pe acest segment a marilor jucători ca AXA, ALLIANZ sau HUK-Coburg, ceea va creşte presiunea asupra nehotărâţilor.

Cât de aproape este viitorul?

Viteza cu care utilizarea tehnologiilor telematice se va generaliza depinde în mare măsură şi de ritmul de înnoire al parcurilor auto, dat fiind că dispozitivele telematice vor face parte în curând din dotarea standard a tuturor maşinilor. Pe de altă parte, costul tehnologiei de culegere de date este pe cale să devină din ce în ce mai puţin problematic şi pentru maşinile deja în uz, dat fiind că – similar altor tehnologii digitale – costurile dispozitivelor scad semnificativ de la an la an. Nu acelaşi lucru se poate spune fără ezitare despre costurile de implementare la asigurători.

În fapt, nu colectarea datelor reprezintă provocarea majoră în domeniu, ci prelucrarea şi interpretarea lor, cu alte cuvinte valorificarea. Datele reprezintă un material brut, nu o cunoaştere aplicabilă, susţine Matteo CARBONE, Bain & Co. Este sarcina celor ce definesc strategia companiei să decidă modul în care trebuie folosite, funcţie de obiectivele companiei. De pildă, dacă un asigurător are probleme cu retenţia clienţilor, atunci datele trebuie folosite prioritar pentru a crea un produs sau a adăuga unui produs componente care să fie utile şi atrăgătoare pentru client. Tehnologiile telematics permit asigurătorilor să se apropie de client, interacţionând mai mult cu acesta, o modalitate recunoscută de creştere a loialităţii, spune CARBONE, dar ca să poată face asta, asigurătorii trebuie să înveţe să administreze un întreg ecosistem de parteneri pentru a furniza clientului o experienţă nouă. Pe scurt, asigurătorii „clasici” trebuie să înveţe să acţioneze după modelul InsurTech, utilizând tehnologia pentru a-şi atinge scopurile strategice. Posibilităţile oferite de tehnologie sunt practic infinite – de la analizarea datelor privind comportamentul în trafic pentru alerte antifurt, simplificarea administrării daunelor, asistarea şoferului cu alerte legate de intensitatea traficului sau de blocaje, până la ideea, aparent fantezistă, a unei acoperiri pe termen foarte scurt în cazul parcării într-o zonă „rău famată”. Pentru a realiza toate acestea însă, asigurătorilor li se cere, pe lângă efortul financiar şi logistic, şi o investiţie majoră – şi poate cel mai greu de făcut –, în schimbarea culturii şi orientării organizaţiei către o nouă optică. Cât timp va cere schimbarea „de stil”? Răspunsul la această întrebare va fi hotărâtor şi pentru a şti cât va dura până când utilizarea telematics va fi regula jocului la nivel general.

1*Think-thank lansat în Italia de BAIN & Co şi ANIA (asociaţia asigurătorilor italieni), cu scopul de a promova în piaţa de asigurări locală inovaţia tehnologică.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Telematics – doar o nouă modă?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Sanatatea la control! De ce e mai bine sa fii asigurat?

Catalin BOICEANU - Director Corporate, GLOBASIG Broker
Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!