Asigurări
Tendinţele de pe segmentul NatCat şi al reasigurărilor, sub lupă, la FIAR 2017
Autor:Adina TUDOR
Marti, 27 Iunie 2017

Catastrofele naturale reprezintă o problemă la nivel global. Doar în 2016, cutremurele din Japonia, Ecuador, Tanzania, Italia şi Noua Zeelandă, dar şi seria de inundaţii devastatoare din SUA, Europa şi Asia, uraganul Matthew - primul de categoria 5 produs în Nordul Atlanticului, din anul 2007 -, sau incendiile de pădure din Canada au provocat pagube semnificative şi pierderi de vieţi omeneşti.

Dacă uraganele sau incendiile de vegetaţie nu reprezintă riscuri comune pentru România, în schimb cutremurele şi inundaţiile, alături de alunecările de teren, sunt printre catastrofele care ameninţă cel mai mult casele românilor. Pentru a proteja populaţia împotriva acestor riscuri, a fost lansat sistemul asigurărilor obligatorii de locuinţe, administrat de PAID România - Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale. Modul de desfăşurare a activităţii şi obiectivele companiei pentru acest an au fost analizate, ca studiu de caz, în prima parte a Conferinţei Riscurilor Catastrofale şi Reasigurărilor din cadrul FIAR 2017.

Scopul PAID este unul public. De aceea, considerăm foarte important ca noi, periodic, să aducem în atenţia specialiştilor şi a publicului larg realizările noastre, dar şi obiectivele pe care le avem pe termen scurt, mediu şi lung, a declarat Nicoleta RADU-NEACŞU, Director General, PAID România.

Astfel, în 2016, PAID România a înregistrat o creştere de 10% a portofoliului, reuşind, de asemenea, tranziţia la Solvency II, întărirea capitalului şi o creştere a nivelului de protecţie prin reasigurare, dar şi începerea planului de dezastru extins şi optimizarea sistemelor IT.

În ultimii trei ani, după ce, în 2014, volumul de prime brute subscrise s-a dublat, acesta a crescut constant şi, în momentul de faţă, avem aproape 33 milioane euro prime brute subscrise. În ceea ce priveşte numărul poliţelor, acesta urmează trendul primelor brute subscrise. Am finalizat 2016 cu un număr total de 1,7 milioane poliţe obligatorii pentru locuinţe. Per ansamblu, a fost o creştere de 4,5 ori a volumului de business, de la începutul activităţii PAID şi până în prezent, a subliniat Nicoleta RADU-NEACŞU.

Programul de reasigurare este un alt element foarte important în activitatea Pool-ului: după cum ştiţi, PAID România este cel mai mare cumpărător de reasigurare de NatCat dintr-un singur teritoriu din Europa Centrală şi de Est, a subliniat Nicoleta RADU-NEACŞU, vorbind despre programul de reasigurare al Pool-ului. De asemenea, aceasta a precizat că, în ansamblu, capacitatea de reasigurare a PAID este cu 53% mai mare decât cerinţele Solvency II, reasigurările reprezentând activitatea centrală a PAID şi însemnând cel mai mare cost pentru PAID, de aceea suntem mereu interesaţi de optimizarea programului de reasigurare.

Reasigurarea a fost întotdeauna importantă pentru PAID, încă de la începutul activităţii sale, a subliniat, la rândul său, Natalia MAN, Director General Adjunct, PAID România. În anul 2010, am început cu un program de reasigurare de 200 milioane euro şi, în 2016, am ajuns la un program de reasigurare de 800 milioane euro. Aşadar, de la începutul activităţii PAID şi până în prezent, capacitatea de reasigurare a crescut cu 300%, iar rata de retenţie a crescut cu 1.500%, a afirmat Natalia MAN.

Aşadar, în momentul de faţă, capacitatea programului de reasigurare a PAID este de 800 milioane euro, fiind cel mai mare program din Europa de Est. PAID are 63 de parteneri reasigurători, cu rating-uri între AA- şi A-, conform S&P.

Astăzi, avem 1,7 milioane de familii din România care se bazează pe PAID, a afirmat Natalia MAN, subliniind că rolul Pool-ului este de a reduce impactul bugetar asupra Guvernului ca urmare a producerii unui dezastru natural, în așa fel încât resursele publice să poată fi alocate pentru reconstruirea spitalelor, şcolilor şi a infrastructurii. De asemenea, alt scop al PAID România este construirea unei rezerve financiare solide, astfel încât România să fie protejată financiar în cazul unor fenomene naturale extreme, a adăugat Directorul General Adjunct al companiei.

Un alt proiect foarte important pentru compania noastră este Planul de Acţiune în Caz de Dezastru Extins. Acesta are ca scop să implementeze o soluţie operaţională eficientă care să permită plata la timp către clienţii noştri în caz de dezastru extins. În acest proiect, am cooptat UNSAR şi ASF, pentru că am considerat că toate societăţile de asigurare trebuie să aibă un cuvânt de spus în acest plan, deoarece planul vizează întreaga activitate de instrumentare a daunelor în caz de dezastru extins, a afirmat Nicoleta RADU-NEACŞU. Planul este estimat să fie implementat în 18 - 24 de luni şi are patru faze, în momentul de faţă PAID aflându-se în faza a treia a proiectului.

De asemenea, revizuim în mod permanent sistemul nostru IT şi, acolo unde găsim probleme, încercăm să le reglementăm de îndată ce le constatăm. Totodată, începând cu anul trecut, urmărim optimizarea calităţii datelor şi am investit mult timp şi energie pentru a face ca aceste date să fie calitativ superioare şi să ofere o granularitate mult mai mare portofoliului nostru, astfel încât evaluarea riscului să fie cât mai bună. Aceste lucruri au condus la optimizarea procesului nostru de reasigurare, a adaugat Directorul General al PAID România.

Asigurările de locuinţe în România: primele semne ale schimbării

Per ansamblu, în România, numărul caselor care au asigurare obligatorie este încă redus, dar se fac paşi pentru remedierea situaţiei. James GRINDLEY, CEO, CertAsig, a vorbit despre situaţia asigurărilor de locuinţe din România şi rolul PAID România. În momentul de faţă, în ţara noastră, sub 20% din case au poliţă obligatorie, prin comparaţie, Ungaria, o ţară apropiată, având peste 70% din case asigurate. Se fac, însă, paşi importanţi pentru îmbunătăţirea situaţiei. În România, PAID a făcut o treabă foarte bună, dezvoltarea Pool-ului a fost extraordinară şi acestea sunt veşti bune pentru români şi pentru reputaţia ţării ca membru în Uniunea Europeană, a declarat James GRINDLEY.

Dacă numărul poliţelor obligatorii de locuinţă a rămas stabil în ultima perioadă, înregistrând uşoare creşteri, în schimb situaţia pe segmentul asigurărilor facultative rămâne problematică. Este bine că a crescut numărul de poliţe obligatorii, nu este bine că a scăzut numărul de poliţe facultative, pentru că acoperirea reală este insuficientă - cei 20.000 euro sunt gândiţi să acopere minimul necesar, în cazul unui dezastru natural, dar nu sunt suficienţi, a comentat Aurel BADEA, Asset and Property Insurance Responsible, UNSAR.

Astfel, în ceea ce priveste piaţa de asigurări de locuinţe, tendinţa, în special pe segmentul asigurărilor facultative, este, din păcate, descrescătoare, a declarat reprezentantul UNSAR, adăugând că această scădere pe poliţele facultative a fost mai mare decât creşterea pe asigurările obligatorii de locuinţe.

Cu toate acestea, apar primele semne ale schimbării şi noi, în cadrul UNSAR, pe baza datelor disponibile, estimăm o creştere a pieţei de asigurări facultative în următoarea perioadă, ne aşteptăm la o creştere moderată, care o să apară în anii următori, a adăugat Aurel BADEA.

Conform unei estimări în ceea ce priveşte impactul unui cutremur similar cu cel din 1977 asupra portofoliului de locuinţe, acesta este aproximat la 4 miliarde euro, pe modelul RMS, din care 1,1 miliarde euro daune asigurate (include obligatorii şi facultative).

De altfel, vorbind despre cutremurul din 1977, una dintre cele mai puternice catastrofe naturale care au afectat România în ultimele decenii, Emil Sever GEORGESCU, Scientific Director of National Institute, URBAN-INCERC, a oferit o privire de ansamblu asupra impactului acestuia şi a daunelor produse de un astfel de eveniment catastrofal.

În urma seismului, au rezultat 1.578 de morţi (dintre care 1.424, adică 90%, din Bucureşti), 11.300 de răniţi (dintre care 68% în Bucureşti). De asemenea, 35.000 de familii au rămas fără locuinţe, 32.900 de unităţi de locuire s-au prăbuşit sau au fost distruse şi, de asemenea, au fost prăbuşite sau distruse 763 de unităţi industriale sau comerciale, 47 de spitale, 257 de şcoli şi alte instituţii educaţionale şi 181 de clădiri culturale, a precizat Emil Sever GEORGESCU.

În total, seismul din 1977 a afectat puternic 23 din 40 de judeţe, iar municipiul Bucureşti a raportat cele mai mari pierderi (peste 70% din total). De asemenea, 11% din fondul total de locuinţe al României a fost afectat de cutremur (distruse total sau afectate parţial), a subliniat Emil Sever GEORGESCU, atrăgând, astfel, atenţia asupra dimensiunilor pe care le-ar putea avea daunele produse de un astfel de eveniment catastrofal.

Cum pot fi convinşi consumatorii să achiziţioneze o asigurare?

O cuprindere redusă în asigurare nu reprezintă o problemă doar în România: deficitul de protecţie prin asigurare continuă să fie semnificativ, la nivel global, conform datelor publicate recent de SWISS Re. Andrea FUCHS, Head Market Underwriting CEE, SWISS Re Europe, a vorbit, în cadrul conferinţei, despre posibilele metode pentru a reduce acest deficit.

În primul rând, este nevoie de timp. Mai mult decât atât, încrederea reprezintă un alt element cheie şi trebuie să facem eforturi pentru a creşte gradul de încredere al clienţilor, a afirmat Andrea FUCHS.

De asemenea, trebuie să dezvoltăm produse care să ofere o protecţie minimă şi care să aibă, în acelaşi timp, un preţ accesibil, a adăugat aceasta. Desigur, dezvoltarea unor astfel de produse de asigurare nu este suficientă, acestea trebuie apoi cumpărate de către populaţie. Din păcate, nici stimulentele fiscale nu pot oferi siguranţa că acest lucru se va întâmpla.

De fapt, cel mai bun stimulent este să ştii cu siguranţă că, în cazul unei daune, vei fi despăgubit, a precizat Andrea FUCHS.

Rapiditatea despăgubirii victimelor reprezintă un alt element cheie: după o catastrofă naturală, este extrem de important ca daunele să fie plătite rapid, pentru ca toţi cei afectaţi, inclusiv companiile, să îşi poată relua cât mai repede activitatea, a explicat Dott. Ing. Carlo Tozzi SPADONI, Co-Founder, Insurance Engineering Services. Acesta a prezentat cazul unei puternice furtuni din apropiere de Milano, de acum câţiva ani, care a afectat puternic o zonă industrială de câţiva kilometri pătraţi, sute de firme şi business-uri fiind având de suferit.

În astfel de cazuri, viteza colectării informaţiilor pentru realizarea dosarului de daună şi a plăţii despăgubirilor este esenţială. Cu cât aduni mai repede datele necesare pentru realizarea dosarului de daună şi plata pagubelor, cu atât mai repede îi vei permite companiei să îşi reia activitatea, a declarat Carlo Tozzi SPADONI. Noile tehnologii pot fi extrem de utile în această situaţie şi pot compensa chiar şi lipsa personalului specializat în cazul unor catastrofe naturale de amploare, când numărul dosarelor de daună este mare.

Reasigurătorii, nevoiţi să caute noi abordări şi să îşi regândească strategiile

În momentul de faţă, reasigurătorii se confruntă cu un mediu legislativ în continuă schimbare. Mai mult, în ultimii ani, s-a remarcat şi o creştere a competiţiei pe această piaţă şi, având în vedere acest lucru, companiile de reasigurări trebuie să se concentreze mai mult pe strategiile lor competitive, a explicat Valandis ELPIDOROU, Managing Director, Alternative Solutions, ARCH Re Europe, în partea a doua a conferinţei, dedicată tendinţelor, oportunităţilor şi provocărilor din pieţele de reasigurări internaţionale şi din zona ECE.

Strategia competitivă ar trebui să se concentreze mereu pe cumpărători şi există trei dimensiuni prin care o companie îşi poate analiza cumpărătorii/ clienţii: nevoia de capitalizare, necesitatea de a grupa produsele şi nevoia de coordonare, a precizat Valandis ELPIDOROU. De exemplu, companiile care activează la nivel global au o nevoie mai mare de coordonare decât o companie locală. Ca reasigurător, trebuie să îţi găseşti locul: trebuie să afli cine este clientul tău şi trebuie să înţelegi care este poziţia ta strategică, a subliniat acesta.

Pentru a rămâne relevanţi, reasigurătorii trebuie să mizeze, de asemenea, şi pe elemente precum inteligenţa emoţională şi empatia. Asigurările şi reasigurările se bazează pe încredere: noi vindem ceva ce clienţii nu pot vedea, gusta sau atinge, a amintit Sinisa LOVRINCEVIC, Branch General Manager, TRUST Re.

Prin urmare, un rol foarte important în procesele de business este jucat de inteligenţa emoţională. Un EQ (Emotional Quotient) crescut a fost identificat drept un factor cheie în obţinerea succesului în leadership, a afirmat Sinisa LOVRINCEVIC. Astfel, aceasta joacă un rol esenţial şi în domeniul reasigurărilor. Reasigurările înseamnă un set bun de cunoştinţe, combinat cu încredere şi empatie, a subliniat reprezentantul TRUST Re.

Vorbind despre caracteristicile regiunii Europei Centrale şi de Est, Esra KULAN, Deputy Head of the Foreign Inward Department, MILLI Re, a explicat că aceasta este caracterizată de pieţe dominate de asigurări auto (în special, asigurări obligatorii RCA), acest segment reprezentând peste 55% din totalul primelor brute subscrise pe segmentul asigurărilor generale.

În ceea ce priveşte peisajul reasigurărilor în regiunea Europei Centrale şi de Est, Esra KULAN a precizat că acesta se caracterizează prin: 1) faptul că reasigurările oferite de grupuri sunt mai comune - marile grupuri europene dominând această regiune, având o putere mai mare de negociere pentru a obţine preţuri şi condiţii favorabile; 2) mediul politic şi cadrul de reglementare sunt într-o continuă schimbare, ceea ce afectează asigurătorii şi reasigurătorii deopotrivă – apar din ce în ce mai multe reglementări care protejează mai mult pieţele locale, ceea ce sprijină reasigurătorii din Uniunea Europeană, lăsând mai puţin loc pentru jucătorii care nu sunt din regiune; 3) Solvency II – implementarea acestei Directive urmează să crească cererea de reasigurare.

De altfel, referindu-se la Solvency II, Evgeny POTOKOV, Senior Underwriter SEE, SCOR, a afirmat că determină mulţi clienţi să găsească alternative, nu doar reasigurări tradiţionale, ci şi produse customizate pe nevoile lor, iar această tendinţă de complexitate va continua şi în viitorul apropiat.

Contextul curent ne provoacă să găsim noi abordări şi să creăm noi soluţii pentru clienţii noştri, a adăugat Evgeny POTOKOV, vorbind despre piaţa reasigurărilor în momentul de faţă.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Tendinţele de pe segmentul NatCat şi al reasigurărilor, sub lupă, la FIAR 2017).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Evenimente Viitoare

IIF 2017 - MOTOR Insurance Conference

6 octombrie 2017
Istanbul, Turcia
Organizator: XPRIMM
...

Detalii>>

Ora de Risc

Sanatate, ca-i mai buna decat toate!

Mihaela COJOCARU - Director Comercial, MediHelp
Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!