Asigurări

2020 - Un an de excepție

Autor:Daniela GETU
Marti, 24 August 2021

Piața românească de asigurări și-a menținut și în 2020 poziția a 5-a, câștigată în 2019, cu o cotă de piață regională în ușoară creștere, de la 5.88% în 2019, la 6.3% în 2020. Acest avans se datorează faptului că România a fost una dintre puținele piețe de asigurări din Europa Centrală și de Est care a încheiat anul trecut cu o rată de creștere pozitivă, de 2.7%, în timp ce – cu puține excepții -, cele mai importante piețe din regiune au încheiat anul pe un trend negativ.

Economiile țărilor din Europa Centrală și de Est au absorbit șocul Covid-19 relativ bine, dovedind reziliență și stabilitate, astfel încât se poate spune că au traversat situația specială a anului 2020 mai bine decât era de așteptat inițial. Evident, provocările crizei Covid-19 au pus în umbră aproape orice alte preocupări. În majoritatea cazurilor, primul val al pandemiei (martie/aprilie 2020) a fost controlat cu succes, prin adoptarea timpurie a unui regim de lockdown sever. Al doilea val al pandemiei a fost, însă, în cea mai mare a regiunii ECE, mai dramatic și mai greu de stăpânit decât primul, Europa Centrală devenind, în toamnă, un adevărat focar al pandemiei. Cel mai mult au avut de suferit economiile regiunilor dependente de turism, cum ar fi Croația, care a înregistrat o contracție a PIB de 9% în T1-T3, în timp ce media EU pentru aceeași perioadă a fost de 7,4% (studiu Raiffeisen Research). În Ungaria, Cehia, Sloacia și România, contracția a fost de 5 – 6%, similară situației din Germania. Chiar și Polonia, țară care a făcut față mai bine crizei pandemice decât majoritatea țărilor europene, a înregistrat – pentru prima dată după 1996 -, o diminuare a PIB (-3,5%).

Per ansamblu, 2020 a oferit un mediu oscilant, cu suișuri și coborâșuri. În unele privințe, cum ar fi, de exemplu, producția industrială, al doilea val al pandemiei a găsit țările mai bine pregătite și adaptate la condițiile dificile ale lockdown-ului, astfel încât efectul de contracție economică a fost mai redus. În alte privințe, precum vânzările cu amănuntul, impactul a rămas destul de puternic, mai ales în țările care s-au confruntat în toamnă cu măsuri foarte restrictive anti-pandemie, precum Cehia sau Polonia.

Dincolo de diferențele de detaliu de la țară, la țară, se poate spune că mediul economic a rămas volatil, îndreptățind un comportament de cheltuire prudent și schimbând în multe privințe prioritățile, preferințele și nevoile consumatorilor. Ca atare, asigurătorii au trebuit să facă față unui public în același timp mai pretențios și mai puțin dispus să cheltuiască pentru asigurare.

Într-o notă pozitivă, merită remarcat impulsul pe care condițiile de distanțare socială impuse de pandemie l-a dat dezvoltării unei game largi de servicii la distanță și, implicit, dezvoltării tehnologice.

***

Piața regională de asigurări din Europa Centrală și de Est a încheiat anul 2020 cu un volum total PBS de 37,49 milioane EUR, în scădere cu 4,27% anual. Cu excepția a cinci piețe (România, Slovacia, Slovenia, Lituania și Kosovo), toate piețele au înregistrat o tendință negativă. Cea mai mare scădere a PBS a fost înregistrată de Polonia (-8,3% y-o-y), reprezentând 75% din scăderea totală din volumul de prime din regiune. Clasamentul regional Top 5 a rămas neschimbat în comparație cu 2019, dar, având în vedere creșterea negativă mai mare decât media, Polonia a pierdut aproximativ 1,6 puncte procentuale din cota sa de piață regională.

Diversitatea surselor de creștere care au stat la originea trendului pozitiv înregistrat în unele piețe sugerează că nu este vorba de un trend, ci, mai degrabă, de contextul local. Astfel, în Serbia (+ 2,3%), dinamica pozitivă a pieței a fost susținută, în principal, de creșterea asigurărilor auto și de tip property; în Slovenia (+ 2,07%), asigurările de sănătate au fost principalul factor de creștere; Lituania (0,95%) a beneficiat de popularitatea crescută a asigurilor de viață de tip Unit-Linked si Index Linked, în timp ce, în România (2,7%), motorul creșterii a fost, în mod clar, segmentul asigurărilor auto, în special linia de asigurări RCA.

Daunele plătite în 2020 s-au ridicat la 21,74 miliarde EUR, în scădere cu 8,2%. În termeni absoluți, cheltuielile asigurătorilor ECE cu daunele au scăzut cu 2 miliarde EUR. Destul de surprinzător, aproximativ jumătate din această reducere a cheltuielilor cu daunele plătite a venit din liniile de asigurări de viață, în principal din clasa de asigurări Unit-Linked și, mai precis, activitatea asigurătorilor polonezi pe această linie de business. De fapt, indemnizațiile cu jumătate de miliard mai mici plătite pe clasa de asigurări de viață U-L arată că, în pofida volatilității economice accentuate de criza Covid-19, cetățenii polonezi sunt dornici să-și păstreze economiile și au evitat, pe cât posibil, lapsarea contractelor. Restricțiile de călătorie au contribuit, de asemenea, la reducerea cheltuielilor cu daunele din cauza numărului mai mic de accidente rutiere.

În sfârșit, ar mai fi de spus că, în comparație cu Europa de Vest, piețele de asigurări ale regiunii ECE – și România nu face excepție -, au fost ferite de unele efecte dramatice ale pandemiei chiar de relativa lor subdezvoltare. Un exemplu grăitor ar putea fi daunele Business Interruption, care, în marile piețe vestice, au creat o adevărată problemă, în timp ce, în tinerele piețe ECE, acest tip de asigurare se practică la un nivel suficient de redus, încât să nu fi constituit o problemă. De asemenea, din majoritatea polițelor de asigurări de sănătate sau călătorie, riscul pandemic era exclus si, dacă în unele cazuri asigurătorii au acordat despăgubiri “obliterând” aceste excluderi, acest lucru s-a întâmplat în cadrul unui efort de solidaritate cu asigurații.

Asigurări de viață

Primele brute subscrise în asigurări de viață, la nivelul întregii regiuni, s-au ridicat la valoarea de 11,57 miliarde EUR în 2020, cu 7,35% mai puțin decât în 2019. Cele mai multe piețe din regiune au înregistrat o dinamică negativă, cu excepția celor din Letonia, Lituania, Serbia și Kosovo. Fără îndoială, cea mai mare contribuție la scăderea de 918 milioane EUR înregistrată de volumul primelor subscrise în domeniul asigurărilor de viață a venit din Polonia, cea mai mare piață de specialitate din regiune. Linia de asigurare U-L a furnizat atât cea mai mare scădere a volumului PBS, cât și o reducere semnificativă a indemnizațiilor și sumelor de răscumpărare plătite în Polonia. De asemenea, în Cehia și Slovacia, piețe care au avut o contribuție importantă la scăderea PBS, produsele cu o componentă investițională - indiferent de modul în care este partajat riscul investițional între asigurători și asigurați -, sunt cele care au înregistrat trendul negativ cu cel mai puternic impact. Sentimentul de incertitudine indus de contextul pandemiei cu privire la stabilitatea veniturilor a avut un impact evident asupra apetitului publicului de a cumpăra asigurări de viață, mai ales când este vorba despre produse cu o componentă investițională a căror atractivitate a scăzut și din cauza mediului financiar caracterizat de randamente reduse.
 


Piața românească de asigurări de viață a suferit un recul mai puțin puternic în comparație cu celelalte piețe relevante din regiune, dar, cu toate acestea, este încă departe de a se califica la intrarea în Top 5 regional. Slovenia - piața de asigurări de viață situată pe al cincilea loc în regiune -, a raportat, anul trecut, un volum de PBS cu circa 65% mai mare decât România, deși este o țară cu o populație care nu reprezintă mai mult de 11% din populația țării noastre. Cu un salariu mediu care, în 2020, era aproape dublu față de al românilor (aprox. 2.000 EUR față de 1.180 EUR), slovenii cheltuiesc anual pentru asigurări de viață, în medie, de circa 15 ori mai mult (357 EUR față de aprox. 24 EUR).

 

 

 

 

 


Asigurări generale

În asigurările generale, grație, în primul rând, dimensiunii pieței sale de asigurări auto, România se clasează pe poziția a 3-a, cu PBS în valoare totală de 1,9 miliarde EUR și o cotă de piață regională de circa 7,4%, în ușoară creștere față de 2019. Clasa de asigurări obligatorii RCA este cea care “a făcut diferența”, permițând pieței românești să încheie dificilul an 2020 cu un bilanț pozitiv în asigurările generale, în timp ce principala piață ECE, Polonia, a consemnat o scădere a volumului PBS cu 7,5% față de 2019, până la o valoare totală a subscrierilor de 9,25 miliarde EUR.

Per total, volumul subscrierilor pentru asigurări generale la nivel regional a scăzut cu 2,8%, până la 25.87 miliarde EUR. Din cele 17 piețe ECE, 11 au încheiat anul pe un trend negativ, înregistrand per total o scădere a PBS de aproape 964 milioane EUR, din care piața poloneză este responsabilă pentru un „minus” de circa 748 milioane EUR, provenind aproape în proporție de 50% din linia de asigurări auto RCA.

În contextul limitărilor de călătorie impuse de criza Covid-19, asigurările auto au constituit, în regiunea Europei Centrale și de Est, unde dețin o pondere foarte importantă în volumul total de afaceri cu asigurări, unul dintre motivele principale de îngrijorare și, totodată, direcție spre care s-au îndreptat preponderent eforturile asigurătorilor pentru a-și menține portofoliul și a “învinge” distanțarea față de clienți impusă de măsurile anti-pandemie prin digitalizarea accelerată.

La nivel regional, PBS pentru asigurările auto s-au ridicat la 8,47 miliarde EUR pentru RCA și 5,37 miliarde EUR pentru CASCO, cu 3,5% și, respectiv, cu 1,36% mai puțin față de anul precedent. Daunele plătite au scăzut cu aproximativ 7,5% pentru ambele linii, în special datorită restricțiilor de călătorie care au dus la o reducere vizibilă a numărului de accidente rutiere.

 


În pofida temerilor inițiale în privința impactului restricțiilor de călătorie asupra volumului vânzărilor (mai mici de polițe de asigurare auto pentru autoturisme personale și chiar înghețarea sau sistarea contractelor de asigurare pentru flote), asigurătorii auto din regiune au reușit să găsească soluții, astfel încât să-și păstreze portofoliul de clienți.

Cât privește daunele, merită menționat, totuși, că cheltuielile cu daunele au scăzut mai puțin decât era de așteptat, deoarece valoarea medie a daunelor plătite a crescut. Se pare că drumurile „pustii” au stimulat excesul de viteză. Pe de altă parte, după cum arată o cercetare recentă a Amodo, în vreme ce, în timpul perioadei de lockdown, așa cum era de așteptat, traficul rutier a scăzut dramatic, a existat încă o categorie de șoferi - 10-12% din portofoliul Amodo -, care conduceau chiar mai mult decât de obicei. După ce lockdown-ul s-a încheiat, a avut loc o creștere semnificativă a distanței parcurse. În comparație cu perioadele precedente, distanța parcursă a crescut, în medie, cu 24%, indicând o schimbare a preferințelor privind utilizarea diferitelor mijloace de transport, adică o preferință clară pentru utilizarea autoturismelor proprii. Numărul de călătorii a crescut, de asemenea, cu 58%. Cel mai probabil, datorită noilor aranjamente de lucru, există un număr mare de șoferi care nu mai trebuie să călătorească deloc - aproximativ 34% în portofoliul Amodo. Pe de altă parte, șoferii activi conduc mai mult, o tendință vizibilă mai ales în zonele urbane și mai puțin pe autostrăzi. Asta arată că oamenii își folosesc mașinile mai degrabă pentru deplasările locale sau navetă, decât pentru călătorii interurbane sau chiar pentru excursii în afara țării.

Cu toate acestea, efectul direct măsurabil al restricțiilor de călătorie a fost o îmbunătățire vizibilă a ratei combinate a asigurătorilor auto în multe țări din regiune. Costurile de operare mai mici, în mare măsură induse de digitalizarea mai multor aspecte operaționale, au contribuit, de asemenea, la îmbunătățirea indicatorilor de eficiență. Rămâne de văzut dacă acest trend pozitiv se va menține pe termen lung sau a fost doar conjunctural. Cât privește România, piața locală a reușit să mențină și chiar să-și crească volumul de afaceri pe segmentul auto, aliniindu-se trendului pozitiv în ceea ce privește eficiența financiară a operațiunilor.

Asigurările tip property au constituit, anul trecut, un sector destul de activ la nivel regional în termenii evenimentelor de natură catastrofică: mai multe cutremure au afectat Croația, fiind resimțite și în țările limitrofe, în timp ce condiții meteorologice severe au subliniat din nou necesitatea îmbunătățirii cuprinderii în asigurare a locuințelor și terenurilor agricole. PBS s-au ridicat la 5,15 miliarde EUR, aproape aceeași valoare ca în 2019. Daunele plătite, pe de altă parte, au înregistrat o creștere de 1,5%, până la 2,17 miliarde EUR. În timp ce Polonia și Ungaria, două dintre cele mai mari piețe de asigurări de proprietate din ECE și, de asemenea, piețele cu cel mai înalt grad de cuprindere în asigurare din regiune, au înregistrat cumulat o scădere de peste 65 milioane EUR a PBS, majoritatea piețelor mai mici a cunoscut o evoluție pozitivă, dar încă insuficientă pentru a reduce vizibil deficitul de asigurare.

Perspective

În timp ce mulți analiști așteaptă o relansare economică destul de rapidă, realitatea este că orice fel de asumpție privind viitorul trebuie însoțită de un disclaimer obligatoriu, invocând evoluția viitoare a pandemiei. Pentru moment, previziunile economice sunt destul de optimiste, dar există încă multe necunoscute – vom vedea un “val 4” și noi restricții? Ce se va întâmpla cu industria turismului și a ospitalității? Vom reveni la modalități de comunicare față în față? Răspunsul la oricare dintre aceste întrebări poate confirma sau altera previziunile existente, atât la nivel macro, cât și în ceea ce privește evoluția industriei de asigurări.

 

 

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (2020 - Un an de excepție).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: