În timpul pandemiei de Covid, industria noastră a dovedit că poate fi empatică. Din păcate, Covid nu a fost ultima provocare pentru reziliența noastră. Războiul din Ucraina, rezistența poporului ucrainean, precum și valul de solidaritate, au fost inspiratoare. Asigurătorii s-au dovedit încă o dată implicați în societate și generoși, dar, pe lângă această situație particulară, există provocări precum evoluția demografică, schimbările climatice sau riscurile cibernetice în evoluție care vin din trecut și vor fi aici pentru mult timp. Trebuie să găsim soluții pentru a le gestiona. Industria asigurărilor este dispusă să colaboreze cu toate entitățile care ar putea ajuta la reducerea decalajului de protecție, a spus Andreas BRANDSTETTER, Președinte, Insurance Europe și liderul grupului austriac UNIQA Insurance în discursul pe care l-a ținut în fața participanților la cea de-a 12-a ediție a Conferinței Internaționale Insurance Europe.
Organizată sub genericul "CLOSING THE GAP: Protection for all", conferința a pus în discuție subiectul deficitului de asigurare într-o tentativă de a identifica decalajele de protecție cu cel mai important impact, precum și motivele pentru care acestea există, și soluțiile care ar putea ajuta la reducerea lor. Trei sunt temele care, potrivit analizelor Insurance Europe, necesită cea mai multă atenție: economisirea insuficientă pentru pensionare, lipsa de protecție financiară suficientă față de producerea riscurilor naturale de catastrofă, lipsa unor soluții adecvate de protecție financiară în fața escaladării riscului de atac cibernetic.
Andreas BRANDSTETTER a explicat că, potrivit unui studiu recent al Insurance Europe, 40% din oameni nu economisesc deloc și, deși s-au făcut unele progrese în reformarea sistemelor de pensii europene, finanțarea retragerii din activitate a unor generații din ce în ce mai numeroase de seniori rămâne o sarcină uriașă pentru factorii de decizie politică.
Dimensiunea decalajului de protecție față de riscurile NatCat este, de asemenea, uriașă, ridicându-se în prezent la aproximativ 270 de miliarde USD la nivel global. Schimbările climatice cresc presiunea asupra tuturor părților interesate pentru a găsi o soluție de reducere a vulnerabilității și creștere a rezilienței comunităților în fața acestei categorii de riscuri.
Cât privește riscurile cibernetice, asigurarea lor este încă dificilă din multiple motive. Pe de o parte, nu există o limită geografică a riscurilor cibernetice, ceea ce le face diferite de majoritatea celorlalte riscuri majore. Pe de altă parte, legislația europeană trebuie să evolueze astfel încât să permită asigurătorilor să obțină datele agregate de care au nevoie pentru a garanta riscurile cibernetice. Informarea insuficientă a publicului cu privire la expunerea la riscurile cibernetice este un alt aspect care trebuie considerat, iar lista ar putea continua.
În fapt, eliminarea, sau măcar reducerea deficitului de asigurări este departe de a fi o preocupare recentă a industriei globale a asigurărilor. Dacă decalajul dintre daunele totale și cele asigurate a fost pus în evidență în cazul fiecarui eveniment major cauzat de fenomene meteorologice extreme, au existat multe categorii de risc pentru care manifestarea acestuia a fost mai “discretă”. Pandemia a fost un moment care nu numai că a adus la suprafață decalaje mai puțin evidente înainte, dar prin consecințele economice pe care le-a generat a reușit să acutizeze aceste provocări. La un moment dat, acum câțiva ani, eram convinși că am început să reducem decalajul de protecție, dar în ultima vreme nu mai putem gândi așa. Există multă îngrijorare, atât cu privire la dimensiunile decalajului, cât și la relevanța protecției prin asigurare, a evidențiat Michaela KOLLER, Director General, Insurance Europe.
De ce nu cumpărăm asigurări?
Desigur că un prim demers în încercarea de a elimina deficitul de protecție este acela de a identifica motivele care stau în calea cumpărării de asigurări. Panelul cu această temă din cadrul conferinței a identificat o diversitate de motive de ordin cultural și economic. În cazul generațiilor tinere, motivele sunt legate mai degrabă de percepția utilității asigurării - Tinerii cred că sunt invincibili și că vor trăi probabil pentru totdeauna, a remarcat Iona BAIN, Jurnalist Financiar, Marea Britanie, subliniind că pentru industria asigurărilor, problema este că nu-i poate forța să-și schimbe mentalitatea. Numai viața îi va învăța altfel.
Prioritizarea nevoilor este un alt motiv, la intersecția dintre conștientizarea riscului și accesibilitate: Ne-am întrebat cât de mult a crescut gradul de conștientizare și cât de mult din această creștere a gradului de conștientizare se traduce prin achiziționarea de asigurări? a comentat Claudia DONZELMANN, Global Head of Regulatory & Public Affairs, Allianz Group, Germania. Studiile noastre au arătat că pentru mulți oameni alte priorități sunt mai importante; doar o minoritate dintre cei care declară că sunt mai conștienți de riscuri au cumpărat de fapt asigurare, a adăugat ea.
Barierele culturale nu sunt nici ele de neglijat, cu precădere ținând cont de realitatea unei societăți al cărei caracter multicultural este din ce în ce mai puternic. Suntem din ce în ce mai preocupați de diversitate, inclusiv în ceea ce privește clienții, a spus Dean CAMERON, Președinte, Asociația Națională a Comisarilor de Asigurări (NAIC), SUA; Director, Departamentul de Asigurări din Idaho, SUA. Este important să ne asigurăm că vorbim cu clienții în limba și limbajul pe care le înțeleg cu adevărat, a explicat CAMERON.
Nu putem oferi un singur răspuns și o singură soluție pentru întreaga piață a Uniunii Europene. Depinde de evoluția pieței, de cât de multă acoperire a riscurilor prin asigurare există deja. Revenind la motivele pentru care oamenii nu cumpără asigurări, trebuie spus că este important modul în care este oferită asigurarea, astfel încât oamenii să înțeleagă ce primesc cu adevărat cumpărând-o. Există un decalaj al așteptărilor, precum și unele aspecte legate de accesibilitatea percepută a produselor de asigurare. Atitudinea față de asigurări este, de asemenea, o problemă culturală, așa că transferul de informații despre experiențele relevante cu asigurări ar putea fi foarte util, a concluzionat Petra HIELKEMA, Președinte, Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA).
De la o criză la alta, ce rol le revine asigurătorilor?
De-a lungul ultimului deceniu, Europa s-a confruntat cu mai multe crize - crize financiare, pandemie, acum războiul din Ucraina și impactul acestuia asupra economiei globale. Așadar, reducerea deficitului de protecție este poate mai important ca niciodată, a afirmat Jerome Jean HAEGELI, Economist Șef al grupului, Swiss Re Institute, Elveția, adăugând că lumea se confruntă cu o schimbare profundă - nu vom mai vedea niciodată lumea pe care o cunoșteam. Creșterea rezilienței sale în fața acestor schimbări înseamnă și reducerea decalajului de protecție.
În contextul realităților economice globale, în contextul unei noi crize născute de războiul din Ucraina, industria asigurărilor va avea de depășit dificultăți inerente, situație care se va răsfrânge și asupra demersurilor menite a reduce deficitul de protecție. Noul mediu geopolitic creează presiuni asupra economiilor și industriei asigurărilor și există un risc real ca asigurarea să fie mai dificil de furnizat, a remarcat Philippe DONNET, CEO al grupului italian Assicurazioni Generali. În fapt, a explicat el, creșterea inflației înseamnă creșterea costurilor cu daunele și, prin urmare, probabil creșteri ale prețurilor. Acesta este motivul pentru care accesul la asigurare va fi mai dificil. În plus, încrederea în industrie este pe un trend descrescător, așa că ar trebui mai degrabă să ne așteptăm să crească decalajul de protecție.
Formarea de parteneriate public-privat care să abordeze principalele riscuri este, în viziunea grupului Generali, o posibilă soluție pentru adresarea a cel puțin câteva categorii de riscuri importante, ca cel de catastrofă naturală, sau acoperirea pierderilor de venituri din întreruperea activității în situația producerii unei noi pandemii etc.
Misiunea industriei noastre este de a acționa astfel încât să permită oamenilor și întreprinderilor să facă față situației de criză și să rămână active - afacerea noastră nu este doar o afacere, dar are și un rol social puternic, a ținut să sublinieze DONNET.
Gazdă a conferinței, Martin DIVIS, Președinte, Asociația Cehă a Asigurărilor (CAP); Președinte și CEO, Kooperativa pojisovna VIG, Cehia a declarat în fața participanților la ediția 2022 a conferinței anuale Insurance Europe: Ne confruntăm cu provocări mari, cu o amenințare fără precedent la adresa modului nostru de viață, iar războiul din Ucraina este un test pentru capacitatea noastră de a face față dificultăților. Discutăm despre riscuri și despre reducerea decalajului de asigurări, pentru a oferi protecție prin asigurare unei părți mai mari a societății. Dificultăți precum inflația sau creșterea prețurilor la energie vor fi importante atât pentru noi, cât și pentru clienții noștri. Dar asigurătorii sunt aici exact pentru astfel de momente, iar asigurătorii trebuie să joace un rol mai important în protejarea oamenilor și în special a celor defavorizați.
UNSAR - Asociația Asigurătorilor din România a fost reprezentată la cea de-a 12-a Conferință Internațională Insurance Europe de către Adrian MARIN, Președinte și Alexandru CIUNCAN, Director General. UNSAR, membru cu drepturi depline al Insurance Europe din 2006, sprijină obiectivele enunțate în cadrul conferinței prin campanii cheie de educație financiară, în timp ce companiile membre fac pași importanți în dezvoltarea unei noi generații de produse de asigurare, potrivite pentru o societate mai durabilă.