Îmbătrânirea populației, evenimente majore neaşteptate care pot afecta semnificativ veniturile consumatorilor sau instabilitatea economică sunt doar câţiva dintre factorii îngrijorători pentru viitorul financiar al românilor activi astăzi. În acest context, când educaţia financiară este mai importantă ca niciodată, APPA lansează proiectul “Trăiește Viitorul!”.
APPA – Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor a lansat printr-o conferință de presă organizată pe 8 mai a.c., campania de educație financiară – ”Trăiește Viitorul!” susținută de Metropolitan Life. Scopul campaniei este de informare și educare privind resursele și instrumentele de economisire puse la dispoziția românilor pentru păstrarea aceluiași standard de viață la momentul retragerii acestora din activitate și în cazul întâmplării unor situații neprevăzute precum accident sau îmbolnăvire. Această inițiativă este lansată în contextul în care îmbătrânirea populației este un factor îngrijorător pentru viitorul financiar al românilor activi astăzi, iar veniturile consumatorilor sunt semnificativ afectate de evenimente majore atunci când ele intervin.
Aceste informații sunt evidențiate de un studiu realizat de KPMG la solicitarea APPA, care ilustrează nevoia de creștere a nivelului de educație financiară în România.
La nivel european, România se plasează pe ultimele locuri în ceea ce privește nivelul de educație financiară. Doar 1 din 5 adulți are o bună înțelegere a conceptelor financiare. Acesta este contextul în care am demarat proiectul ”Trăiește Viitorul!”, cu obiectivul ambițios de a contribui la schimbarea acestei realități, precum și la îmbunătățirea relației pe care românii o au cu instrumentele de economisire pe termen lung, esențiale pentru siguranța lor financiară, a declarat Alexandru CIUNCAN, Secretar General, APPA.
De asemenea, o parte importantă din campanie o constituie și lansarea, în luna iunie, a unui portal informativ (www.traiesteviitorul.ro) care va constitui o sursă eficientă și ușor accesibilă de informare cu privire la instrumentele de economisire pe termen lung.
Românii vor fi direcționați să acceseze acest portal pentru informare printr-o amplă campanie derulată online, care va include, pe lângă forme clasice de promovare, și experimente sociale menite să atragă atenția asupra responsabilității pe care fiecare dintre noi o are față de viitorul său financiar.
Am ales să susținem această campanie pentru că dorim să promovăm responsabilitatea pe care fiecare persoană o are față de protecția și siguranța sa financiară și a familiei. Asigurările de viață și pensiile private oferă posibilitatea menținerii standardului de viață în cazul unui eveniment nefericit și ajută la suplimentarea veniturilor după vârsta pensionării, a afirmat Ciprian LĂDUNCĂ, Chief Financial Officer, Metropolitan Life.
Studiul realizat de KPMG arată că doar 19% dintre români economisesc pentru bătrânețe, fapt deloc surprinzător având în vedere că 4 din 10 români nu dețin un cont bancar (conform datelor publicate recent de Banca Mondială).
Pe lângă formele clasice de economisire, precum depozitele bancare, românii au la dispoziție și asigurările de viață, ca instrument complex care îmbină atât componenta de protecție, cât și pe cea investițională.
În prezent, ponderea asigurărilor de viață în România este de 20% din totalul pieței de profil, prin comparație cu media Uniunii Europene, care se situează la 60%. Un român cheltuie, în medie, 18 euro pe an pentru asigurări de viață, media în statele europene fiind de 1.300 euro pe an. Dincolo de diferența veniturilor disponibile, una dintre cauzele acestei situații o reprezintă și nivelul scăzut de educație financiară a românilor.
Studiul include exemplul ilustrativ al unei persoane care iese la pensie în 2048 și care, în baza contribuțiilor plătite, se estimează că va obține beneficii post pensionare de cca. 52% din salariul lunar dinainte de pensionare, din care 37% din pensia publică și 15% din pensia de Pilon II. Rămâne astfel o diferență semnificativă până la nivelul de înlocuire a venitului de 70% recomandat de OCDE, ce va trebui acoperită prin economisire individuală, a precizat Angela MANOLACHE, Partener în cadrul KPMG.
Pe lângă responsabilitatea fiecărei persoane de a se preocupa de propria siguranță financiară, și asigurătorilor în calitatea lor de furnizori de produse de protecție și de economisire le revine responsabilitatea de a face aceste produse accesibile pentru clienți și de a comunica transparent caracteristicile, riscurile, beneficiile și costurile acestora. Reglementările emise recent la nivel european vin cu cerințe noi în acest sens, dar și campaniile de educație financiară cum este "Trăiește Viitorul!" au rolul lor foarte important în creșterea transparenței și informării consumatorilor, a menționat Tudor GRECU, Partener și Head of Insurance în cadrul KPMG.