Interviu

Cătălin CÂMPEANU, Director General Adjunct, ISF - Institutul de Studii Financiare

Autor:Andreea RADU
Miercuri, 13 Mai 2020

PRIMM: Cum şi-a adaptat ISF activitatea în contextul generat de criza COVID-19?

Cătălin CÂMPEANU: Cea mai importantă măsură a fost să mutăm toată activitatea noastră în online. Iar aici, sunt două paliere. Primul este interacţiunea cu publicul, însemnând, în special, activitatea de examinare. Prima măsură a fost să suspendăm examinările la sală pentru pregătirea continuă. Aşa cum ştiţi, fiecare are, în mod normal, opţiunea de a susţine această examinare la sală sau online, pe platforma ISF. Am ales să închidem sesiunile la sală şi să reprogramăm automat aceste sesiuni online. Persoanele deja înscrise au fost redirecţionate către examenul online.

În cea de-a doua etapă, Consiliul Director al ISF a obţinut de la ASF o derogare, pentru ca toate examinările, inclusiv cele pentru pregătire iniţială, să se poată desfăşura online. Scopul a fost să evităm complet aglomerările de persoane şi orice fel de contact fizic. În mod normal, examenul de pregătire iniţială se desfăşoară exclusiv la sală. Astfel, până la 12 iunie 2020, toate examinările se desfăşoară exclusiv online, Consiliul Director al ISF având posibilitatea de a prelungi această perioadă, în cazul în care va fi necesar. În plus, activitatea de cursuri de formare profesională a fost mutată exclusiv în online, o parte din cursurile la sală au fost adaptate pentru online, iar restul vor fi reprogramate când situaţia o va permite.

Al doilea palier este reprezentat de activitatea internă a ISF, activitate care s-a mutat, de asemenea, în online. Concret, lucrăm de acasă, activitatea nu a suferit nicio întrerupere, am luat măsuri de siguranţă pentru transferurile de date, acces la platformă etc., iar acest lucru este vizibil, puteţi accesa oricând platforma ISF.

PRIMM: De asemenea, ce măsuri aţi luat pentru a susţine activitatea distribuitorilor?

C.C.: În afară de transferarea completă a procesului de examinare în online, am comunicat şi clarificat faptul că certificatele emise de ISF se încadrează la categoria actelor menţionate la art. 14 din decretul prezidenţial de declarare a stării de urgenţă, astfel încât acestea nu îşi încetează valabilitatea pe perioada stării de urgenţă. În plus, Consiliul Director al ISF a luat decizia prelungirii cu 3 (trei) luni a tuturor certificatelor care expiră în această perioadă. Măsura este destinată în special celor care nu au posibilitatea de a susţine examenul nici online, fie din lipsa posibilităţilor tehnice, fie din alte cauze. S-a luat în considerare şi faptul că zeci de mii de persoane sunt în carantină sau autoizolare, iar acest număr ar putea să crească.

Am modificat şi modalitatea de înscriere, în sensul în care am permis încărcarea de documente în format mai accesibil, nu doar PDF, fiind acum permisă încărcarea de fotografii făcute cu telefonul, plecând de la faptul că accesul la scanner sau imprimante este dificil în această perioadă.

Ulterior, începând cu 02 aprilie 2020, taxa de examinare pentru pregătirea iniţială a fost suspendată, pentru o perioadă de 3 luni, mai exact până la data de 01 iulie 2020. Scopul acestei măsuri a fost să înlesnim accesul, să facem mai uşor de obţinut acest certificat, în condiţiile în care, pentru mulţi distribuitori, provocările şi dificultăţile generate de această epidemie sunt abia la început.

PRIMM: În această perioadă, cum sunt susţinute examenele şi cursurile de pregătire iniţială şi continuă de către distribuitorii de asigurări?

C.C.: Toate examenele se desfăşoară online, de altfel tot procesul de înscriere, încărcare documente, examinare propriu-zisă sau eventuale contestaţii se desfăşoară exclusiv online.

PRIMM: Care au fost principalele provocări cu care v-aţi confruntat în această perioadă?

C.C.: Am avut parte de multe provocări în această perioadă. De exemplu, cum a fost cea legată de dificultăţile tehnice pe care le implică lucrul de acasă. Operarea platformei ISF implică flux de date personale, fapt ce impune o serie de măsuri de siguranţă și a trebuit să luăm aceste măsuri într-un timp foarte scurt. De asemenea, a trebuit să adaptăm, într-un timp foarte scurt, și fluxurile operaţionale, acestea nefiind adaptate pentru ca întreaga activitate să se desfăşoare online. Din fericire, faptul că platforma ISF era deja operaţională a fost un lucru extraordinar, care ne-a permis practic să nu avem niciun fel de întrerupere în activitate, procesul de certificare fiind perfect funcţional.

Prelungirea valabilităţii certificatelor este, la rândul său, o provocare. Implică modificări care trebuie aduse platformei, procesele interne trebuie adaptate, iar aceste adaptări sunt temporare, ele nu trebuie să afecteze activitatea după ce se încheie această perioadă. A trebuit să renunţăm la o serie de dezvoltări programate pentru platformă, tocmai pentru a ne canaliza eforturile în această direcţie, de a ne adapta la situaţia prezentă.

PRIMM: Ce îi sfătuiţi pe distribuitori în această perioadă?

C.C.: Cred că adaptarea la online s-a făcut fără a fi nevoie de vreun sfat, a fost impusă de situaţie, de faptul că am fost nevoiţi să stăm în case, iar interacţiunea fizică a fost redusă la minim. Ideal ar fi, însă, să încercăm să ne desfășurăm activitatea normal, pe cât este posibil, date fiind condiţiile actuale. Trebuie înţeles că nu este în interesul nostru să amânăm ceva, dacă putem să facem acum. Indiferent că vorbim de rata de la bancă sau de o certificare, dacă putem să o rezolvăm acum, este cel mai bine. Amânarea nu rezolvă problema, rata tot va trebui plătită, examenul tot va trebui susţinut. În plus, dacă ne referim la cursuri, cred că este o perioadă bună să facem un curs sau două, fie că este vorba de cele 15 ore de formare obligatorii, fie că vorbim despre un curs pe care ne doream să-l facem - sau poate găsim acum ceva folositor. Cursurile online costă puţin, iar oferta este diversificată şi foarte atractivă în această perioadă. Să nu uităm că avem mai mult timp la dispoziţie, petrecem mai mult timp în faţa calculatorului, iar asta poate fi o oportunitate. Cel mai bun lucru este să fim pozitivi şi să privim această perioadă ca pe o ocazie de a face anumite lucruri pentru care, în mod normal, nu găsim timp.

PRIMM: Cum vedeţi transformarea distribuţiei de asigurări în acest an, în contextul COVID-19?

C.C.: Este uşor de spus că va creşte procentul de produse de asigurare achiziţionate online. Important este să încercăm să vedem ce se va întâmpla odată ce restricţiile prezente vor fi ridicate şi viaţa va reveni la normal. Cât se va păstra din acest procent, câţi dintre cei care intrat pe un site şi s-au descurcat să-şi rezolve problema folosind un laptop sau doar un telefon vor rămâne la această modalitate? Opinia mea este că vom alege întotdeauna modalitatea cea mai convenabilă. Dacă descoperim că putem să ne facem RCA-ul online, că durează puţin şi este uşor, că putem să vedem acolo care este oferta mai bună, că procesul de achiziţie este simplu şi eficient, vom păstra, cel mai probabil, această modalitate şi în viitor. Acest lucru este la fel de valabil şi pentru distribuitori. Dacă, în această perioadă, avantajele distribuţiei online sunt mai vizibile, acest lucru poate fi transformat într-o oportunitate, într-o modalitate de a evita efectele negative ale crizei şi de rămâne competitiv pe piaţă.

PRIMM: Această criză provocată de noul coronavirus a dus la revizuirea principalelor proiecte ISF pentru acest an? Care sunt acestea?

C.C.: Aţi atins un punct sensibil. Şi ISF, la fel ca toată lumea, a fost afectat direct de această criză. Am fost nevoiţi să anulăm unele dintre proiectele noastre, în special evenimentele programate în această perioadă. Conferinţa noastră anuală de pe 12 noiembrie este singurul astfel de eveniment care a rămas programat. Speram ca, până atunci, situaţia să revină la normal, iar evenimentul să se desfăşoare fără probleme. O parte din proiecte au fost amânate, altele au fost adaptate acestei perioade. În acest moment, lucrăm la un proiect care ne este foarte drag nouă, un proiect de educaţie financiară, dedicat cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, care urmează să predea în şcoli disciplina educaţie financiară. Este un proiect similar unui train the trainers sau formare de formatori, proiect care era în plină desfăşurare. Ne-am propus să ajungem la câţi mai mulţi profesori, să vorbim cu ei, să-i sprijinim în activitatea lor. Să nu uităm că nu există specializarea respectivă, iar cadrele didactice care urmează să predea educaţie financiară au alte specializări. Acum, lucrăm pentru a continua acest proiect online, fără prezenţă fizică, şi am convingerea că, în pofida obstacolelor, va fi un proiect de succes.

De asemenea, continuăm proiectele noastre de elaborare de profile/standarde ocupaţionale şi de aliniere cu cele ale EFICERT, lucrăm cu specialiştii selectaţi, ţinem legătura permanent, totul se desfăşoară de la distanţă.

Şi, să nu uităm, Better safe than sorry! #stămacasă!
 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Cătălin CÂMPEANU, Director General Adjunct, ISF - Institutul de Studii Financiare).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: