Interviu

Cristian ROȘU, Vicepreședinte, Sectorul Asigurări – Reasigurări ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiară

Autor:Andreea RADU
Miercuri, 13 Mai 2020


PRIMM: Cum apreciați evoluția pieței de asigurări în 2019?

Cristian ROȘU: Piața asigurărilor se află de câțiva ani pe un trend ascendent, iar anul 2019 nu a făcut excepție. Anul trecut, piața a atins valoarea de aproximativ 11 miliarde lei, circa 2,3 miliarde euro, mai mult cu 8% față de anul precedent.

Dacă facem o radiografie a ultimilor ani, vom observa o tendință constantă de creștere a asigurărilor de viață și de sănătate, ceea ce arată că începem ușor, ușor să ne îndreptăm spre o atât de dorită maturizare a pieței asigurărilor. Sigur, suntem încă foarte departe de piețele dezvoltate, de piețele unde există produse sofisticate, dar eu cred că ne aflăm pe un culoar favorabil, chiar dacă suntem încă dependenți de asigurările auto obligatorii.

Revenind la întrebarea dumneavoastră, pot concluziona că în 2019 piața a avut o evoluție stabilă, în ton cu anii precedenți, cu indicatorii de solvabilitate și lichiditate în parametri prevăzuți de legislația în vigoare.

PRIMM: Care ar fi principala tendință pe care ați observat-o în 2019 și care a fost principala provocare pentru piață?

C.R.: Principala tendință, așa cum am menționat și anterior, este aceea de consolidare a segmentului asigurărilor de viață și de sănătate, ceea ce ne indică și oarecare creștere a încrederii consumatorilor în astfel de produse. Acest tip de asigurare vizează un parteneriat pe termen lung între client și societatea de asigurare, iar un asemenea contract are la bază, în primul rând, încrederea între cele două părți. După cum bine știți, în lumea financiară încrederea este principalul capital de lucru. În momentul în care ai câștigat încrederea clientului, ai toate șansele ca businessul să crească de la an la an, gradul de sofisticare a produselor să sporească, iar piața, per ansamblu, să devină mai stabilă și mai matură. Atenție însă! Încrederea se câștigă în ani și se poate pierde într-o clipă.

Ținând cont de această axiomă, aș trece la cea de-a doua parte a întrebării dumneavoastră: principala provocare a anului 2019. În opinia mea, piața RCA rămâne în continuare principala probă de foc pe care trebuie să o treacă sectorul asigurărilor. Și aici vorbim tot de o problemă de încredere, și nu de una de stabilitate a indicatorilor financiari.

Cred că societățile care activează pe această piață (nu toate) trebuie să lucreze intens la recăpătarea încrederii consumatorilor în serviciile pe care le prestează. Și asta se face printr-o conduită corectă față de client.

Pot spune că avem un dialog activ, permanent cu asigurătorii, iar acolo unde se impune, după cum știți, am acordat sancțiuni și am dispus măsuri menite ca lucrurile să reintre în normal.

Dar chiar a sosit momentul ca toți jucătorii din piață să înțeleagă cu adevărat că trebuie să punem consumatorul în centrul preocupărilor noastre.

Și profit de această ocazie să transmit încă o dată un mesaj foarte clar: Autoritatea de Supraveghere Financiară nu va tolera niciun fel de abatere de la prevederile legale în ceea ce privește conduita față de clienți!

PRIMM: Ce așteptări aveți privind evoluția pieței în 2020? Cum va fi influențată industria asigurărilor, în acest an, de răspândirea noului coronavirus?

C.R.: Este foarte complicat de făcut o estimare în acest moment. Nu cred însă că piața din România va fi foarte afectată, per ansamblu, de situația generată de pandemia COVID-19 pentru că nu are un grad foarte mare de sofisticare a produselor – iată și o parte bună a faptului că suntem încă o piață în dezvoltare.

Astăzi, când lumea se resetează și ne întoarcem cu toții la nevoile de bază, produsele și serviciile complexe vor avea nevoie de o perioadă de timp mai îndelungată pentru a se reașeza în piață, întrucât discutăm, iată, tot de încredere, acest laitmotiv al interviului, dacă-mi permiteți această licență de exprimare. Așadar, cu cât această situație de criză va ține mai mult, cu atât va fi mai greu de recâștigat încrederea clienților în piețe, în produse, în consum.

Ce-mi doresc eu să se întâmple, după ce această pandemie se va fi terminat, este ca sistemul de valori al fiecăruia dintre noi să se reașeze pe alte baze. Să putem discuta de principii, de promovarea meritocrației, de profesionalism în toate palierele societății.

Și ca să facem o paralelă între ceea ce am spus și piața asigurărilor, cred că recâștigarea încrederii va fi marea provocare a acestei industrii, iar marele beneficiu ar fi o reașezare pe alte principii a abordării businessurilor și a relației cu consumatorii.

Creativitatea și inovația ar putea fi cheile prin care am reuși să schimbăm paradigma în care am funcționat până acum. Un bun exemplu în acest sens este inițiativa brokerilor care au dezvoltat produse împreună cu asigurătorii, dovadă a faptului că își exercită cu adevărat rolul de consultant al clientului, și nu doar de simplu intermediar.

PRIMM: Care sunt jucătorii cei mai vulnerabili în această situație?

C.R.: Companiile cele mai vulnerabile vor fi cele ale căror proprietari și manageri nu vor înțelege că trebuie să se adapteze din mers acestei noi situații cu care omenirea nu s-a mai confruntat până acum. Vor trebui schimbate din temelii toate zonele maligne din viața fiecărei afaceri, care funcționau pe principiul „lasă că merge și așa“. Nimic nu ar trebui să mai meargă de acum încolo în virtutea acestui principiu găunos. Asta cred că trebuie să înțelegem cu toții, dincolo de cifre, de analize și de strategii. Și acesta este mesajul meu pentru toți jucătorii din piața asigurărilor: uitați de principiul „Merge și așa“!

PRIMM: Cum apreciați măsurile luate până acum de asigurători și brokeri pe perioada pandemiei de coronavirus si cum se transformă distribuția de asigurări?

C.R.: Pot să vă spun că ASF este în legătură permanentă cu societățile de asigurare și cu brokerii și apreciez modul în care companiile au făcut față noilor condiții de business. Nu este ușor să schimbi peste noapte paradigma în care ai fost obișnuit să funcționezi o viață.

Distanțarea socială este un impediment în industria asigurărilor întrucât relația directă dintre client și consultant reprezintă unul dintre pilonii fundamentali pe care se sprijină un business în acest domeniu. Mijloacele moderne de comunicare sunt însă foarte utilizate în această perioadă și lucrurile se desfășoară într-o relativă normalitate.

Probabil vom asista în perioada următoare la o accentuare a digitalizării în activitatea de distribuție. Sunt produse care pot fi vândute exclusiv de la distanță, dar eu cred că interacțiunea umană nu poate fi înlocuită de aplicațiile online, întrucât încrederea, cea despre care am tot vorbit, nu poate fi transmisă prin Internet, ci doar face to face, privindu-l ochi în ochi pe client, strângându-i mâna, deși acum nu este recomandat să facem asta.

Încrederea este vitală în perioada care va urma, nu doar pentru a reporni afacerile, ci pentru a reporni lumea, care astăzi s-a oprit în loc.

PRIMM: Ce îi sfătuiți pe consumatorii de asigurări în această perioadă?

C.R.: Este foarte greu să facem recomandări în această perioadă. Fiecare persoană și-a resetat practic modul de viață și și-a revizuit toate prioritățile personale și financiare. În măsura în care este posibil, le-aș recomanda clienților companiilor de asigurări să nu întrerupă contractele în derulare. Este foarte important să existe continuitate. În același timp, le recomand asigurătorilor să dea dovadă de flexibilitate și de înțelegere față de consumatori, acolo unde este posibil acest lucru.

PRIMM: Ce măsuri a luat ASF în contextul generat de criza COVID-19, în ceea ce privește atât activitatea internă, cât și activitatea jucătorilor din domeniu?

C.R.: ASF a acționat imediat, chiar din momentul instalării acestei crize. Pe lângă măsurile de ordin sanitar, ne-am adaptat rapid pentru a rămâne eficienți în noua conjunctură. Am pus pe hold toate acțiunile care vizau interacțiunea umană directă, am reorganizat toate fluxurile interne de lucru, astfel încât să fim eficienți, dar în același timp să nu periclităm sănătatea angajaților, am decis ca programul de lucru cu publicul să se desfășoare exclusiv online, pentru a elimina deplasările consumatorilor la sediul ASF și riscul asociat.

În ceea ce privește relația cu asigurătorii, am avut o consultare cu aceștia prin care am urmărit o analiză a impactului pe care l-ar putea avea această situație asupra activității și stabilității financiare a societății (profil de risc, solvabilitate, lichiditate etc); le-am cerut o prezentare a tipurilor de asigurări, inclusiv a riscurilor pe care acestea le acoperă, aflate în portofoliul societății la data de 31.12.2019, care ar putea fi afectate prin manifestarea acestui fenomen, precum și o analiză cantitativă a impactului pe care îl poate avea expunerea la aceste tipuri de asigurări. Societățile trebuie să menționeze dacă pentru aceste riscuri asigurate există acoperire prin contractele de reasigurare în vigoare și vor preciza numărul contractului de reasigurare și reasigurătorii. De asemenea, societățile trebuie să comunice dacă există cazuri în care se oferă acoperire pentru riscurile de epidemie și/sau pandemie, precum și dacă aceste riscuri sunt cuprinse în protecția prin reasigurare. De asemenea, verificăm permanent existența Planurilor de Continuitate a Activității.

Totodată, le-am făcut societăților și o serie de recomandări în ceea ce privește asigurarea securității cibernetice. Este o perioadă în care infrastructura IT este pusă la grea încercare din cauza desfășurării activității la distanță.

Mai mult decât atât, pentru a veni în sprijinul jucătorilor din piață, am decis reducerea, pe perioada stării de urgență, cu 25% a tuturor taxelor și comisioanelor datorate ASF, am hotărât ca toate raportările către Autoritate să se facă exclusiv online și am elaborat o Normă care stabilește prorogarea unor termene privind raportările, publicarea informațiilor publice și transmiterea altor documente către ASF, în domeniul asigurărilor.

PRIMM: Care sunt principalele obiective ale ASF pentru 2020?

C.R.: Anul 2020 va fi un an atipic. Îndrăznesc să spun că va fi un an greu. În mod evident, ne-am resetat și noi planurile. Nu putea fi altfel. Principalul obiectiv al Autorității, în acest moment, este acela de a asigura stabilitatea piețelor pe care le supraveghează. Este fundamental ca, după ce criza se va termina, societățile să rămână în picioare, să fie cât mai puțin afectate de ceea ce se întâmplă acum.

Am decis împreună cu EIOPA să amânăm efectuarea exercițiului BSR, poate cel mai important proiect pentru piață în 2020, din cauza situației existente. Trebuie să ne adaptăm la actualul context și să ne concentrăm doar pe activitățile care sunt fundamentale pentru stabilitatea piețelor.

Vreau să transmit că ASF este alături de toți actorii din piața financiară non-bancară și sunt convins că împreună vom reclădi încrederea, acest capital de lucru esențial, atât de greu pus la încercare în aceste vremuri.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Cristian ROȘU, Vicepreședinte, Sectorul Asigurări – Reasigurări ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiară).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: