În perioada 10 iulie – 20 septembrie 2018 s-a desfăşurat, pentru al treilea an consecutiv, campania națională de siguranță și prevenție rutieră FII TREAZ LA VOLAN!, care are ca obiective creşterea gradului de siguranţă rutieră din România şi, pe cale de consecință, scăderea numărului de accidente.
Potrivit mai multor studii, când un şofer vorbeşte la telefonul mobil, acesta reacţionează mai greu în caz de pericol, devine mai puţin conştient de ce se întâmplă în jur şi se uită mai puţin în oglinzi. O altă statistică indică faptul că sunt necesare doar 3 secunde de neatenţie ca un accident să aibă loc. Cu toate acestea, accidentele intens mediatizate din acest an, în care şoferi care transmiteau live pe Facebook, şi nu numai, au fost implicaţi în accidente rutiere extrem de grave, ne-au pus față în față cu un pericol în creștere în ceea ce privește siguranța rutieră pentru șoferii români, și nu numai: propria neatenție, care le poate fi fatală.
În acest context, în perioada iulie – septembrie 2018 s-a desfăşurat, pentru al treilea an consecutiv, campania națională de siguranță și prevenție rutieră FII TREAZ LA VOLAN!
Organizată pentru prima dată în vara anului 2016, campania are ca obiectiv creşterea siguranţei rutiere în România şi creşterea gradului de informare a tuturor participanţilor la trafic cu privire la riscurile la care se expun prin încălcarea regulilor de circulaţie, indisciplină sau atitudini şi acţiuni ce le pot pune viaţa în pericol. Demersul a fost nominalizat, în 2017, în rândul proiectelor europene cu impact însemnat în ceea ce priveşte creşterea nivelului de siguranţă rutieră: campania FII TREAZ LA VOLAN! s-a numărat printre cele 100 de campanii participante la „Excellence in Road Safety Awards 2017”, eveniment organizat de Comisia Europeană în cadrul proiectului „Road Safety Charter".
În 2018, campania s-a axat pe mesaje-cheie menite să crească nivelul de conștientizare a şoferilor, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic, cu privire la pericolele generate de neatenţie, care poate fi provocată de utilizarea telefonului, dar şi de orice alte activităţi, precum consumul de alimente la volan, căutarea unei adrese pe GPS etc.
Campania este iniţiată de APPA – Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor şi a avut loc cu sprijinul Poliţiei Române, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România și al BAAR – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Totodată, campania a beneficiat de sprijinul Partenerilor GROUPAMA Asigurări, Gothaer Asigurări Reasigurări, EUROINS România, GENERALI România, ASIROM VIG, OMNIASIG VIG, GRAWE, CITY Insurance, DESTINE Broker, DAW Management Broker, MARSH România, RENOMIA SRBA Insurance Broker, INTER Broker, CAMPION Broker, AON România, EUROTAX, OTTO Broker, GrECo JLT, AVUS România, VERASIG Broker, CMC GRUP Broker de Asigurare, RECREX, ASIGEST Broker, Consultant AA, ASKO, 5 to Go și EDOTEC.
Mesajele de informare ale campaniei au fost transmise către publicul larg şi cu sprijinul Partenerilor Media RFI Romania, Revista BIZ, ziuaveche.ro, EmotiCar, AutoStiri.ro, Automotive Aftermarket News, AutoNapoca.ro si ROMANIApeROTI.ro.
În cadrul proiectului, broșuri informative gratuite au fost distribuite în marile orașe din întreaga țară prin promoteri dedicați, în intersecții și în centre comerciale, dar şi împreună cu ziarul LIBERTATEA, ca insert între paginile acestuia. Ca la fiecare dintre edițiile precedente, campania a beneficiat și de o ampla campanie în social media. Prin conturile de Facebook, Instagram și YouTube dedicate, au fost promovate materiale video și diverse forme de infografice care să susțină mesajele campaniei.
Experimente video
În premieră, în acest an, în cadrul campaniei au fost realizate şi o serie de experimente practice care demonstrează cât de mult pot distrage atenţia gesturi şi acţiuni simple la volan. Acestea au pornit de la situaţii concrete, pe care fiecare dintre noi le-a întâlnit în trafic sau pe care chiar le-a experimentat direct: verificarea unei notificări de Facebook, trimiterea unui mesaj, realizarea unei fotografii şi nu numai.
De exemplu, experimentul realizat cu un şofer profesionist a arătat că, atunci când răspunzi mesajelor pe WhatsApp în timp ce conduci, ajungi să stai încontinuu cu ochii în telefon în mai multe reprize de circa 2,6 secunde fiecare. În 2,6 secunde, un şofer ar parcurge, fără să se uite la drum, circa 36 metri dacă ar avea o viteză de 50 km/h, o distanţă echivalentă cu înălţimea unui bloc de 10 etaje. De asemenea, un alt experiment arată că ai nevoie de 4 secunde ca să bei o gură de cafea - 4 secunde înseamnă 100 metri parcurşi de şofer cu o singură mână şi fără să fie 100% atent la drum. Iar exemplele pot continua.
#donatorTreazLaVolan
Anual, în România, mii de persoane sunt rănite grav în accidente rutiere. De cele mai multe ori, în urma unor astfel de evenimente sunt necesare cantităţi importante de sânge pentru victime. Cu toate acestea, potrivit statisticilor, în România doar 2% din populaţie donează sânge, iar spitalele se confruntă constant cu deficitul de unităţi şi preparate din sânge.
În acest context, tot în premieră în cadrul acestei ediţii a demersului FII TREAZ LA VOLAN!, în săptămâna 17 – 21 septembrie a.c., s-a desfăşurat iniţiativa #donatorTreazlavolan, în cadrul căreia toţi cei care au putut şi au vrut să doneze sânge pentru victimele accidentelor rutiere au fost aşteptaţi la Centrul de Transfuzie Sanguină (CTS) – Bucureşti, dar şi la Centrele de transfuzie sanguină din ţară.
Sondaj: 4 din 10 șoferi declară că li s-a întâmplat să nu vadă un pieton la timp din cauză că nu erau atenți la trafic
Anul acesta, peste 15.000 de participanți la trafic au răspuns la sondajul lansat în cadrul campaniei naționale de prevenție și siguranță rutieră FII TREAZ LA VOLAN!, ceea ce permite evidențierea unor concluzii referitoare la condițiile traficului în care ne deplasăm cu toții, zi de zi.
De exemplu, conform acestuia, 4 din 10 șoferi declară că li s-a întâmplat să nu vadă un pieton la timp din cauză că nu erau atenți la trafic. De asemenea, 4 din 10 șoferi beau, fie și ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mănâncă la volan, unii chiar în fiecare zi. De asemenea, 1 șofer din 2 trimite mesaje atunci când este la volan, iar 6 din 10 șoferi vorbesc la telefon fără a folosi un dispozitiv handsfree.
Vina pentru incidentele petrecute în trafic nu aparține însă exclusiv șoferilor. Pietonii sunt adesea distrași de factori precum telefonul mobil sau muzica, ceea ce îi expune la riscul de a fi victimele unui accident rutier. Conform sondajului, 5 din 10 pietoni sunt atenți la ecranul telefonului mobil în timp ce merg pe stradă și aproape 3 din 10 ascultă muzică în căști.