Interviu

Interviu Cristian FUGACIU, CEO, MARSH România

Autor:Mihaela CIRCU
Miercuri, 13 Mai 2020


XPRIMM:
Declanșarea pandemiei de COVID-19 a afectat majoritatea domeniilor de activitate. Cât de pregătite au fost companiile din România pentru o situație de criză?

Cristian FUGACIU: Dacă ne referim strict la această pandemie, nu cred că putem spune că au fost foarte pregătite, că se așteptau la un scenariu de o asemenea dimensiune, lucru de altfel constatat în toată lumea. Dacă ne referim la pregătirea pentru situații de criză, în general, aș spune că gradul de pregătire al companiilor în ansamblu, dar și al celor active în industria de asigurări, variază. Noi, de exemplu, avem un plan de business continuity management, creat la nivel global, care a fost adaptat și implementat în România. Deci, din punctul acesta de vedere, noi, la MARSH România, am fost foarte bine pregătiți.
De asemenea, din ce am văzut la partenerii noștri, unii au reușit să se replieze foarte rapid și să își desfășoare activitatea remote, pentru alte companii adaptarea a durat ceva mai mult, însă, în general, nu au existat situații dramatice, a existat un anumit grad de flexibilitate, activitatea continuând cel puțin în anumite industrii.

Însă, dacă am vorbi de un alt tip de criză, cum ar fi un cutremur sever, sau alte dezastre care s-ar solda și cu pagube materiale sau pierderi de vieți omenești, consider că mai este mult de lucru. Companiile și autoritățile ar trebui să fie mai bine pregătite. Pentru situația actuală, senzația este că lucrurile s-au adaptat din mers, nu întotdeauna după un plan; în multe situații – ad-hoc, pe principiul văzând și făcând.

Observăm acum, în criză, ca apar elemente la care companiile și autoritățile nu s-au gândit inițial. De exemplu, descoperim că suntem dependenți de producătorii de măști sau de cei care vând și produc computere. Un exemplu adaptat la COVID: în momentul în care majoritatea companiilor a decis să lucreze de acasă, s-a creat o criză de laptopuri – multe, produse în China. Astfel de situații ne arată că este necesar ca firmele să fie mult mai atente și să aibă un plan și măsuri stabilite pentru astfel de momente. Pot spune că pe noi existența acestui plan de business continuity management ne-a ajutat foarte mult. Trecerea la work-from-home a fost rapidă, din momentul în care am luat decizia. Din perspectivă operațională, unicul impact a fost renunțarea la corespondența în format fizic. Altfel, singurul impact operațional pe care l-au simțit clienții a fost transformarea întâlnirilor față în față în întâlniri online.


XPRIMM: Această perioadă aduce o serie de riscuri specifice asupra cărora companiile ar trebui să fie atente. Care sunt principalele riscuri în această situație?

C. F.: Consider că ne referim la două riscuri principale care au un impact generalizat la nivelul întregii societăți, cât și la nivelul economieișsi al populației. În aceste situații de criză, angajații, oamenii sunt cei mai importanți. Iar în această situație, de pandemie, apar o serie de riscuri legate de izolarea socială.
Cel de-al doilea este legat de partea de cyber, unde este clar că, având în vedere expunerea mult mai mare în mediul online, cu transfer de date, și riscul este din ce în ce mai mare. Acest lucru remote creează și un mediu propice pentru cei care au această „îndeletnicire”- putem presupune că se pot asculta conversații, se pot controla transferurile de date, se pot fura date personale.

De altfel, recent, o mare bancă a fost ținta unui atac, un hacker cerând răcumpărare pentru baza de date cu clienți. Este posibil să existe mai multe astfel de situații și să nu fie făcute publice. Evident, și înainte existau atacuri cibernetice, dar din care cei atacați își puteau reveni mai repede. În prezent, crescând masiv dependența de online, expunerea este mai mare, iar orice perturbare poate avea efecte negative majore.

Noi atenționăm de multă vreme cu privire la diversificarea și accentuarea riscurilor cibernetice. Venim și cu soluții pentru companii, atât de diminuare a acestor riscuri prin măsuri de risc management, cât și de transfer prin intermediul asigurării.

Întotdeauna am afirmat că evoluția tehnologică are efecte benefice care contribuie la dezvoltare. Totuși, trebuie să ținem cont că noile tehnologii aduc cu ele și dezvoltarea și diversificarea proporțională a riscurilor cibernetice.

Contextul COVID-19 a determinat cea mai mare schimbare de paradigmă în HR din istorie. Într-un timp scurt, milioane de angajați au migrat către work-from-home. Păstrând proporțiile, putem spune că asistăm la cea mai mare creștere a expunerii companiilor la incidente ciberentice din istorie. Infractorii cibernetici exploatează activ criza COVID-19. Companiile trebuie să ia în considerare faptul că implementarea work-from-home s-a realizat într-un timp foarte scurt și cele mai multe organizații nu erau pregătite pentru o schimbare de asemenea anvergură, pe termen lung.

Mai mult, echipele de securitate cibernetică și din departamentele IT simt presiunea unui volum imens de solictări într-un timp scurt și în condiții de stres. Acest lucru vulnerabilizează companiile în fața atacurilor.

Nu în ultimul rând, unele dintre cele mai periculoase atacuri cibernetice au loc pe fondul neglijenței angajaților sau acțiunilor întreprinse de aceștia cu rea intenție. În această perioadă, chiar și angajații conștiincioși se pot abate de la proceduri. (Utilizarea device-urilor personale pentru a prelucra informații sensibile sau a rețelelor nesecurizate reprezintă doar un exemplu). În plus, măsurile de control și securitate sunt o provocare pentru companii în condiții de work-from-home, când perimetrul cibernetic al companiilor s-a extins.

Urmează o perioadă în care companiile trebuie să se adapteze și să accepte noua realitate. Măsurile de protecție trebuie adaptate în contextul în care work-from-home va deveni o componentă firească a activității în următoarea perioadă. Acest lucru, suprapus cu o criză economică și măsuri de restructurare la nivelul organizațiilor, amplifică și mai mult riscurile cibernetice. Să ne imaginăm doar ce înseamnă, din perspectiva infromațiilor sensibile, un angajat nemulțumit, care lucrează de acasă și în organizația sa sunt diminuate veniturile angajaților sau începe procedura de restructurare.

În aceleași timp, COVID-19 are un efect de amplificare pentru riscurile clasice care acum devin prevalente: credit comercial, răspundere managerială (D&O) și răspunderi profesionale (ex. malpraxis).


XPRIMM: Cum arată, în prezent, segmentul asigurărilor de tip cyber? Sunt companiile asigurate pentru astfel de riscuri?

C. F.: Din păcate, gradul de penetrare al asigurărilor cibernetice, în România, este încă într-un stadiu incipient, cu toate că, în piață, sunt produse dedicate care sunt acoperitoare. Există la nivelul companiilor multinaționale, în special de la sediile centrale, o astfel de acoperire, dar chiar și acolo penetrarea este relativ mică. La nivelul companiilor din România, interesul și nivelul de înțelegere al acestui risc sunt foarte limitate, iar, în consecință, numărul de polițe existente este foarte mic. Ca estimare, pornind de la faptul că noi, ca lider al pieței, cu parteneri importanți în portofoliu, avem un număr redus de polițe, estimez că numărul polițelor locale este de ordinul zecilor.

De altfel, pe o estimare pe care noi am făcut-o acum aproximativ un an, apreciem că, până în 2025, piața va ajunge la aproximativ 25 mil. EUR prime subscrise în România. În prezent, însă, vorbim de o penetrare foarte mică, din cauza gradului scăzut de înțelegere a riscului respectiv. Practic, vorbim de un risc relativ nou apărut pe „harta amenințărilor”. Mai există și abordarea companiilor care consideră că protecția intră în sarcina departamentelor de IT, lucru adevărat doar până într-un anumit punct. Hackerii sunt destul de inventivi, iar faptul că la noi nu au existat foarte multe cazuri nu înseamnă că riscul nu este foarte mare, mai ales în această perioadă. Sperăm să nu se întâmple nimic semnificativ în perioada aceasta, dar există riscuri chiar la nivel național - de exemplu, companiile din infrastructura critică. În plus, un aspect semnificativ pe care companiile trebuie să îl ia în calcul în ceea ce privește riscurile cibernetice este reprezentat de calculul impactului financiar pe care un incident cibernetic l-ar avea asupra companiei. Este fundamental ca orice companie să elaboreze strategia de cyber risk management pornind de la acest calcul.

Din perspectiva produselor, noi recomandăm companiilor să ia în calcul trei aspecte atunci când iau în considerare o asigurare cibernetică: condiții de asigurare clare și simple, limite de acoperire adecvate și acoperire necondiționată de adoptarea unor standarde tehnice.


XPRIMM: Cum poate fi acoperit riscul legat de angajați, de oameni?

C. F.: Ne referim aici la două aspecte. Primul este cel de îmbolnăvire fizică, de COVID, care se poate acoperi prin polițele de sănătate și polițe de viață. Al doilea este legat de aspectul psihologic. Aici, sunt disponibile servicii specializate de wellbeing, de consultanță, care adresează tocmai această nevoie. Există companii care oferă, prin medici, asistență de specialitate, iar asta se poate contracta fie de către companii, ca un serviciu separat, fie poate fi inclus în cadrul unei polițe de asigurare.

Din perspectiva beneficiilor de tip EAP (Employee Assistance Programs), Mercer Marsh Benefits asigură companiilor acces la acest tip de beneficiu care a fost implementat de multe dintre companiile din România. Acum, am remarcat interesul crescut al multora dintre companii pentru implementarea acestuia. În același timp, numărul de accesări pentru companiile care îl ofereau deja a crescut în această perioadă.

Cât privește asigurările de sănătate cu acoperire COVID-19, ele reprezintă un pilon de protecție odată cu debutul măsurilor de relaxare a restricțiilor din România. Starea de urgență se încheie, dar, din păcate, riscurile legate de COVID-19 rămân. Așadar, e nevoie să ținem cont că modul și mediul de lucru nu vor mai fi la fel. În acest context, companiile pot completa măsurile de protecție a angajaților cu acordarea unei asigurări de sănătate cu acoperire COVID-19. Pe lângă protecția financiară acordată angajaților și faptul că poate fi acordată în condiții de deductibilitate, existența unei astfel de asigurări la nivelul unei companii aduce și un plus de confort psihic pentru angajați.


XPRIMM: Cum credeți că va schimba această perioadă modul în care clienții privesc asigurările? Vor deveni oamenii mai conștienți de riscuri? Se vor asigura mai mult?

C.F.: Efectul firesc acesta ar trebui să fie. Pentru că, în asemenea perioade, se întâmplă lucrurile altfel decât în mod uzual și putem observa adevăratele efectele ale unor anumite riscuri. Ce se va întâmpla propriu-zis depinde de o serie de factori.

Așadar, cei care nu au anumite riscuri protejate, inclusiv prin asigurare, ar putea avea pierderi financiare care îi vor afecta și, în mod firesc, ar trebui ca ei să se preocupe mai mult de acele riscuri.

Însă, există două elemente care ar putea să îi împiedice să facă acest lucru: în primul rând, memoria este scurtă; în al doilea rând, dacă această criză se va amplifica, e posibil să existe o lipsă de resurse financiare pentru asigurări.

Recomandarea noastră către companii este să privească asigurarea ca pe o investiție esențială pentru protecția business-urilor lor și nu ca pe un cost. Dacă o companie plătește o asigurare, practic, în cazul în care renunță la acea primă, poate să își pună în pericol tot business-ul. Deci, economisind o primă de asigurare mică, ea riscă să își pericliteze tot business-ul. Iar în perioada aceasta de criză, care mai mult ca sigur va urma, capitalul este foarte important, iar companiile care nu sunt protejate și suferă daune și nu își pot finanța recuperarea în urma acestor daune ar putea fi nevoite să iasă de pe piață. Competiția va fi mult mai dură, resursele financiare vor fi mai puține, băncile cu siguranță vor fi mai reticente să finanțeze, iar costurile vor fi probabil mai mari. Deci, o companie ar trebui să fie acum foarte atentă cum se protejează ea însăși, folosind asigurarea ca mijloc de finanțare.


XPRIMM: Care a fost evoluția afacerilor MARSH în ultima perioadă și care sunt perspectivele pentru 2020?

C. F.: Noi realizăm estimări săptămânale, pe baza informațiilor din piață, din economie, și putem spune că, în acest moment, nu vedem un impact negativ major în business-ul nostru. Companiile nu renunță la asigurări, foarte puține cer anumite re-eșalonări sau amânări pentru plata primelor de asigurare, deci, în momentul de față, nu vedem o schimbare de abordare. Nu este exclus ca ea să apară, dar aceasta depinde de cum va evolua situația din perspectivă economică. Dacă ieșirea din izolare și reluarea activității se produc după 15 mai, există șanse mari ca lucrurile să își revină relativ bine, nu fără impact negativ, însă, probabil, unul mai redus față de continuarea stării de urgență.

În schimb, ceea ce este foarte important este că există și oportunități de business pentru noi în perioada aceasta, atât din perspectiva programelor de asigurare pentru companii, cât și pe partea de risk management și consultanță. Considerăm că organizațiile vor fi mai deschise spre un astfel de dialog și se vor uita cu mai multă atenție către riscurile la care sunt expuse. Există și anumite linii de asigurare care acoperă riscuri crescute în perioada aceasta - cyber este un exemplu, asigurarea pentru angajați, asigurarea pentru răspunderea managerilor, alte diverse tipuri de răspunderi. Practic, orice tip de asigurare ar trebui să fie tratat cu mult mai multă atenție și responsabilitate din partea companiilor, pentru că reprezintă un mijloc de finanțare a continuării activității companiilor în cazul unui eveniment nedorit.

Fără o legătură cu situația COVID-19, în ultima perioadă s-au înregistrat creșteri ale numărului de incendii, iar noi ne-am implicat asistându-ne clienții pe zona de daune. Indiferent de fazele ciclului economic în care ne aflăm, chiar și în condiții de creștere accelerată, o daună de zeci de milioane creează probleme de continuare a activității. Orice tip de asigurare are menirea să protejeze companiile. Și la nivel individual, dacă ne uităm, oamenii au case, au mașini, dar, de cele mai multe ori, aleg să își facă doar RCA-ul, pentru că e obligatoriu.


XPRIMM: Revenind la intenția MARSH de a lansa produse proprii, ASF autorizând recent această acțiune, care sunt planurile?

C. F.: Noi facem acest lucru dintotdeauna: creăm și adaptăm produse care să răspundă nevoilor reale ale clienților. În urma apariției IDD, s-a creat și această posibilitate legală, formală, ca brokerii să fie și creatori de produse, ceea ce noi, în parteneriat cu asigurătorii, am făcut dintotdeauna. Principiul este că, pornind de la nevoile clienților, creăm produse care să răspundă strict acelor nevoi. Încercăm să avem o alternativă la modul actual de funcționare a pieței, în care există produse de asigurare disponibile, dar puțină flexibilitate de adaptare. Dorim să continuăm să inversăm puțin procesul, să creăm produse, pornind de la nevoile și riscurile la care sunt expuși clienții noștri, nu de la produse standard care există deja. Considerăm că aceasta este una dintre căile de creștere a pieței.


XPRIMM: Putem afirma, în încheiere, că orice criză are un număr de oportunități?

C. F.: Orice criză vine cu oportunități. Este esențial să fim pregătiți și să le fructificăm într-o manieră inteligentă. Îmi place să cred ca noi le-am identificat pe cele actuale și că vom identifica și altele. Important este să nu privim cu teamă o criză sau efectele unui risc. Este esențial să avem atitudinea potrivită, să știm cum să reacționăm și să ne adaptăm contextului. Consider că, la MARSH, facem asta acum atât din perspectiva noastră ca organizație, dar, cel mai important, și în beneficiul clienților noștri.
 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Interviu Cristian FUGACIU, CEO, MARSH România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: