Interviu

Mona CUCU - Director General FGA - Fondul de Garantare a Asiguraților

Autor:Andreea RADU
Miercuri, 11 Ianuarie 2023

PRIMM: Care au fost cele mai provocatoare momente în activitatea FGA?


Mona CUCU: Provocarea principală a Fondului de Garantare a Asiguraților în 2022 a fost, clar, gestionarea obligațiilor rezultate în urma falimentul CITY Insurance. Fondul a demarat plățile pentru creditorii de asigurări ai societății CITY Insurance din 29 noiembrie 2021 și am încercat de atunci, în permanență, să îmbunătățim ritmul de lucru și numărul cererilor de plată soluționate lunar, astfel încât protejarea creditorilor de asigurare să fie un fapt real, nu doar un articol din lege. N-aș ezita să precizez că o provocare a fost, pentru mine personal, să formez într-un termen relativ scurt o echipă care să aibă capacitatea gestionării cu profesionalism a riscurilor induse în contextul apariției unor evenimente neprevăzute în evoluția pieței de asigurări, prin îndeplinirea tuturor atribuțiilor conferite de lege. Au fost revizuite, de asemenea, procedurile de lucru în vederea punerii în acord a acestora cu soluțiile ce vor fi implementate în vederea gestionării și instrumentării cererilor de plată și cu modificările intervenite în legislație.

PRIMM: Ce așteptări aveți de la anul 2023 și care sunt obiectivele FGA?

M.C.: Așteptăm 2023 cu încredere. Ne-am propus să identificăm și să punem în aplicare toate măsurile necesare reducerii termenelor de instrumentare a cererilor de plată, în condițiile unei gestionări adecvate, cu costuri optime, în așa fel încât să asigurăm o protecție reală a creditorilor și o îndrumare corectă a acestora asupra demersurilor necesare în vederea obținerii despăgubirii de la Fond. S-au întreprins demersuri pentru achiziționarea unei noi aplicații informatice care să permită o mai bună gestionare a cererilor de plată. Sperăm ca în 2023 acest soft să fie funcțional și să fie redus timpul de așteptare pentru solicitările de plată adresate FGA. Dorim să implementăm „dosarul de daună electronic” – respectiv posibilitatea analizării și avizării dosarelor de daună aferente cererilor de plată, în format electronic, prin includerea în sistemul informatic a formei scanate pentru toate documentele aferente dosarului, deziderat pe care îl avem în vedere pentru perioada următoare.

Intenția noastră urmărește simplificarea procesului de avizare și gestionare a cererilor de plată, creșterea nivelului de control asupra activității desfășurate de către angajații implicați în procesul de avizare, cât și reducerea costurilor cu instrumentarea și arhivarea dosarelor de daună.

Avem în vedere și îmbunătățirea procesului de înregistrare și comunicare, în cel mai scurt timp, a numărului de înregistrare al documentelor transmise prin e-mail sau poștă, precum și a celor depuse direct la registratură.

Totodată, ne-am propus identificarea fluxurilor ce au creat dificultăți în activitatea de înregistrare și alocare a documentelor, simplificarea fluxurilor de instrumentare precum și o analiză promptă a aspectelor semnalate de către creditori în sesizările și solicitările transmise.

Transparența și informarea corespunzătoare a potențialilor creditori și diseminarea de informații corecte, complete și la timp către aceștia, constituie un element esențial atât pentru simplificarea procesului de analiză a cererilor de plată, reducerea numărului de petiții înregistrate, cât și pentru creșterea încrederii creditorilor în capacitatea FGA de a-și îndeplini cu succes atribuțiile conferite de lege.

PRIMM: Care este bilanțul falimentului CITY în acest moment?

M.C.: La data de 31.10.2022 Fondul avea un total de 251.725 cereri de plată înregistrate, respectiv 173.676 cereri de plată formulate în temeiul dosarelor de daună deschise de FGA sau CITY Insurance și 78.049 cereri de restituire prime. Din întregul volum de cereri înregistrate, FGA a analizat 52.816, reprezentând 21% din total.

Pentru cererile aprobate la plată, până la data de 31.10.2022, Fondul a achitat despăgubiri în sumă de cca. 499 milioane de lei. Pentru un număr de 49 cereri a fost plătită suma maximă de 500.000 de lei.

Analiza cererilor de plată va fi efectuată pe parcursul mai multor ani, așa cum s-a întamplat și în cazul celorlalte falimente, pentru care Fondul mai achită și astăzi despăgubiri.

PRIMM: Pentru falimentul CITY Insurance la cât estimați plățile finale? Are FGA fonduri suficiente?

M.C.: În acest moment există resurse suficiente pentru a efectua plăți de despăgubiri către creditorii de asigurare ai societății CITY Insurance. În cazul în care va fi necesar, Fondul își poate suplimenta necesarul de lichiditate din contribuţii de la asigurători, împrumuturi de la instituţiile de credit sau împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului sau sume din alte surse, stabilite conform legii. Fondul realizează periodic analize de impact cu privire la necesarul de lichiditate și, în funcție de rezultat, va propune suplimentarea resurselor, astfel încât să se asigure de existența permanentă a disponibilului necesar efectuării plăților.

 

 

 

 

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Mona CUCU - Director General FGA - Fondul de Garantare a Asiguraților).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: