Motto
Așa cum arereori ne putem caza la un mare hotel de 5* la tarife de 2*, nici în asigurări nu putem avea calitate, flexibilitate, transparenţă, siguranţă și despăgubiri rapide pe bani puțini.
În urmă cu câțiva ani, un agent și un client dezbăteau, de minute bune, o ofertă de poliță RCA cu mari diferențe de tarife între asigurători. Ca să îl „ajute” să se decidă, agentul i-a restrâns alegerea spunând: „Păi, de fapt, ori iei ieftin și... cum o fi, ori mai scump și bun!”. Și, fiind o asigurare privită adesea ca fiind „pentru alții”, clientul a ales, rapid, prima variantă.
Ne aflăm astăzi în momentul în care un întreg sistem trage ponoasele în urma milioanelor de clienți care, „îndrumați” sau nu, au ales „ieftin și... cum o fi”. În final, asigurători, brokeri, instituții și service-uri auto care au de recuperat bani, mari și mici transportatori și chiar şi clienți cu polițe „mai scumpe și bune”, toți au fost, sunt și vor fi afectați.
Dar poate cea mai palpabilă consecință a alegerii lui „ieftin și... cum o fi” o simțim deja, fiecare dintre noi, direct în buzunarul personal la reînnoirea propriului RCA. Plătim mai mult pe fondul dispariției polițelor RCA ieftine, al majorării prețului reasigurării și al necesității acoperirii resurselor necesare Fondului de Garantare și celui al Cărții Verzi.
Concluziile? Cel putin trei:
1. Un RCA „ieftin și... cum o fi” e doar o iluzie numai bună de vândut, ca alibi perfect, pentru conștiinţa oricui dorește să „creadă” în ea.
2. Efectul acestei alegeri din trecut se simte deja și în buzunarul propriu, iar pericolul cel mai mare este ca „ieftin și... cum o fi” să se transforme, în unele cazuri, în „scump și... cum o fi”.
3. Indiferent de domeniu, astfel de consecințe pot fi mai ușor evitate dacă suntem dispuși să sancționăm cu toții, din timp, ceea ce este „ieftin și... cum o fi”.
Redacția PRIMM
P.S.: Acum, mai ales după ce avem o decizie finală a Curții de Apel București în cazul ASTRA Asigurări, ne gândim cum ar fi fost mai bine de pus întrebarea clientului din motto, în așa fel încât să înțeleagă că un RCA „ieftin și... cum o fi” îl va afecta, în final, și pe el.